PDA

View Full Version : Is het Besturend Lichaam Geïnspireerd? (OT)

Egbert
11 januari 2007, 09:45
Als personen zich opdragen aan Christus en zich laten dopen, moeten zij op de 2e doopvraag 'Ja!' zeggen en erkennen dat de organisatie van Jehovah's Getuigen door Gods geest geleid zijn.

Deze 2e doopvraag was voor mij destijds geen probleem want
"JG zijn toch de enige organisatie op aarde van God?"

Nu wil ik niet op het kalf-aspect van die vraag ingaan, maar op het zinnetje: "Door Gods Geest geleid".

Waarom staat er niet: "Door Gods geest geïnspireerde organisatie?"

Omdat het standpunt voor de buitenstaanders en voor geinteresseerden is dat JG niet geïnspireerd zijn, en het soms gewoon uitkomt niet geïnspireerd te zijn, want dan heb je een uitweg als er iets fout gaat.

Laten we nu eens wat loodgieterswerk doen en uitzoeken wie niet geïnspireerd zijn.

Notitie: De wachttoren zegt nergens rechtstreeks dat God 'spreekt' door publicaties van het genootschap!
De koninkrijksdienst echter wel! Is het toevallig dat geïnteresseerden de Koninkrijksdienst niet mogen hebben?
"Wij zijn niet geïnspireerd!"

su hfdst. 17 blz. 137 par. 16 De ouderlingen beweren niet geïnspireerd te zijn

kj hfdst. 19 blz. 367 par. 47 De aanval door natiën onder Gog tot de nederlaag gedoemd Hij zal zich anders doen kennen dan slechts via de bladzijden van de bijbel

na blz. 5 „Uw naam worde geheiligd” — Welke naam? Maar vertalers zijn niet geïnspireerd

w03 15/2 blz. 21 par. 16 Niemand dient daarom te denken dat hij, omdat hij een gezalfde christen is, over wijsheid beschikt die superieur is aan de wijsheid van degenen met een aardse hoop

wachttoren 1981 15/5 blz. 19 Hebben wij hulp nodig om de bijbel te begrijpen? Het is waar dat de broeders die deze publikaties verzorgen, niet onfeilbaar zijn. Hun geschriften zijn niet geïnspireerd

re hfdst. 2 blz. 9 Het grootse thema van de bijbel Wij beweren niet dat de uitleggingen in deze publikatie onfeilbaar zijn. Net als Jozef in de oudheid zeggen wij: „Zijn uitleggingen niet een zaak van God?

Wij zijn wel geïnspireerd!
notitie: 'Spreken door' is identiek aan 'beademen', oftewel inspireren!

re hfdst. 1 blz. 8 par. 8 De Openbaring — haar gelukkige climax!
Jehovah werpt voortdurend meer licht op de betekenis van zijn Woord (blijkbaar sprak God -toch- met de schrijvers van die publicatie!)

km 7/01 blz. 1 par. 2 Ben je er klaar voor Jesaja’s profetie te bestuderen?
Iedere christen moet aandachtig luisteren naar wat Jehovah tot ons zegt via de bladzijden van zijn Woord en via op de bijbel gebaseerde publicaties waarin „de getrouwe en beleidvolle slaaf” voorziet

km 12/00 blz. 3 par. 1 „Onderwijzers van Gods woord”-districtscongres van Jehovah’s Getuigen 2001
Jehovah spreekt tot zijn volk via de bladzijden van de bijbel en via de op de bijbel gebaseerde publicaties, de gemeentevergaderingen en de grote vergaderingen waarin „de getrouwe en beleidvolle slaaf” voorziet

km 6/78 blz. 3 par. 5 Kweek een verlangen naar geestelijk voedsel aan
Wij zullen via de bladzijden van de bijbel en op de bijbel gebaseerde publikaties door Jehovah en zijn Zoon onderwezen willen worden

ip-1 hfdst. 23 blz. 310 par. 18 Blijf Jehovah verwachten
Iedere christen moet aandachtig luisteren naar wat Jehovah zegt via de bladzijden van de bijbel en via op de bijbel gebaseerde publicaties waarin „de getrouwe en beleidvolle slaaf” voorziet

De lezer trekke zelf zijn conclusies betreffende de tweeledige tegenstrijdige boodschap die het Besturend Lichaam verkondigt.

Jaël
12 januari 2007, 11:37
Dagtekst van donderdag 11 januari:

Zij hebben ijver voor god, maar niet overeenkomstig nauwkeurige kennis. Rom 10:2 (oei dat begint al goed, wie zouden dat zijn?)

Hoewel sommigen de bijbel bestuderen willen ze wat er in staat niet geloven. (De voorzet)

Ze weigeren te accepteren dat Jehovah zijn volk onderwijst via zijn getrouwe en beleidvolle slaafklasse van gezalfde christenen (matt 24:45) (De inkopper. Nu is meteen duidelijk dat wie niet in de GBS gelooft geen nauwkeurige kennis heeft. Foei toch!)

Wij begrijpen echter dat Jehovah zijn volk onderwijst en dat het begrip van de goddelijke waarheid zich altijd progressief heeft ontwikkeld. (spr 4:18) (Zo, meteen al die klachten over valse leerstellingen en onuitgekomen profetieën van tafel geveegd!)

Door ons door Jehovah te laten onderwijzen, worden we gezegend met kennis van zijn wil en zijn voornemen.
( Dus geloof de GBS, dan ben je de enige die weet wat God wil en gaat doen. Onderwezen worden door het WTG is hetzelfde als onderwijs van God zelf.)

Er is voorzegd dat somigen in plaats van dit goddelijke onderricht te aanvaarden, de spot zouden drijven met Gods aanbidders en de boodschap die ze over Jezus' tegenwoordigheid verkondigen (2Petr. 3:3-6) (Nu hebben ze meteen iedere tegenspreker de mond gesnoerd, en gaan voorbij aan het feit dat degenen die de GBS niet erkennen niet per se spotters zijn over de boodschap van Jezus)

Veel belijdende christenen erkennen volmondig dat Jehovah barmhartig, goed en vergevensgezind is; toch negeren of verwerpen ze het feit dat hij geen vrijstelling van straf geeft. (ex 34:6,7) (Nog wat angst aanjagen voor wie nog niet overtuigd was van de macht van de GBS)

Ware christenen doen hun best om te begrijpen wat de bijbel echt leert.
(Met een mooie verwijzing naar het laatste studieboekje van het WTG - m.a.w. : Studeer wat de GBS schrijft, en je bent een WARE CHRISTEN.)

Zoooo, de dag kan weer goed beginnen. :(

Enneh... hadden we het hier over inspiratie door God?? :shock:

JB
12 januari 2007, 12:06
Hallo,

Heb weinig tijd, want moet zo werken...
Wil toch even een opmerking plaatsen en ben benieuwd naar de reacties.

Is het niet zo dat iedereen die de bijbel leest en daar naar probeerd te leven, een leven leid dat is geïnspireerd door de bijbel?
Als de bijbel is geïnspireerd door God dan is elk mens die naar de bijbel probeerd te leven toch geïnspireerd door God?

Als je het zo zou bekijken dan is het besturend lichaam zeker geïnspireerd door God. Weet bijna zeker dat er ook veel 'gezalfden' en hoog geplaatse leidingevenden bij het WTG zijn die oprecht geloven dat ze God's wil doen.

De aangehaalde artikels van het WTG zal ik zeker nog een keer rustig doorlezen. Vindt de contradicties erg intressant.
Bedankt dat je je gedachtegang met ons wilt delen.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Broos.

Egbert
12 januari 2007, 15:46
Hi Jeroen!

Het aangehaalde artikel

w03 15/2 blz. 21 par. 16 Niemand dient daarom te denken dat hij, omdat hij een gezalfde christen is, over wijsheid beschikt die superieur is aan de wijsheid van degenen met een aardse hoop

trekt iedereen qua kennis gelijk. Je hoeft dus niet BL-lid te zijn om iets beter te begrijpen.
Als jij iets heel goed onderzoekt, op basis van de bijbel, wie zijn zij om jou dan tegen te houden op straffe van uitsluiting iets te 'vinden'?

Iedereen is dus feitelijk, op dezelfde wijze geïnspireerd, niet meer, of minder dan het BL.

Het is natuurlijk heel anders, als Jehovah ZELF tegen ons zegt: "Luister naar hen!". Maar zij hebben op basis van leugens (niet uitgekomen profetiën) de autoriteit naar zich toegetrokken, het 'enige kanaal van God' te zijn.

Lambert
12 januari 2007, 16:32
Volgens deze wO3 15/2 pag.21. kan het er ook op duiden om zich alvast in te kleden tegen het feit dat hun gezalfden mettertijd uitsterven.,die lid van BL zijn, dus moeten dan de "aardlingen" dit verder opknappen.

Elle
12 januari 2007, 19:42
Hi Jeroen!

Het aangehaalde artikel

trekt iedereen qua kennis gelijk. Je hoeft dus niet BL-lid te zijn om iets beter te begrijpen.
Als jij iets heel goed onderzoekt, op basis van de bijbel, wie zijn zij om jou dan tegen te houden op straffe van uitsluiting iets te 'vinden'?

Iedereen is dus feitelijk, op dezelfde wijze geïnspireerd, niet meer, of minder dan het BL.

Het is natuurlijk heel anders, als Jehovah ZELF tegen ons zegt: "Luister naar hen!". Maar zij hebben op basis van leugens (niet uitgekomen profetiën) de autoriteit naar zich toegetrokken, het 'enige kanaal van God' te zijn.

Hoi Distazo,

Ik geloof eerder dat wij hebben toegelaten dat zij autoriteit over ons leven nemen. De mooipraters kwamen aan de deur van ons hart en wij, die geen tegenwoord hadden, lieten hen maar begaan. Zij gingen van kwaad tot erger en namen de plaats in die God zou moeten hebben in ons hart. En wij, onnozele halzen, lieten het gewoon gebeuren.

Ik ben daarom dankbaar dat ik mij bevrijd mag voelen en dat ik bevrijd ben van hun satanische en anti-christelijke macht over mij (satanisch in de vorm van tegenstreverig en zichzelf belangrijker achten dan wat ze in werkelijkheid zijn) door de macht van onze Heer en Koning Jezus Christus (Kol. 1:13-14)!

Groetjes,
Elle

Elle
12 januari 2007, 19:54
Volgens deze wO3 15/2 pag.21. kan het er ook op duiden om zich alvast in te kleden tegen het feit dat hun gezalfden mettertijd uitsterven.,die lid van BL zijn, dus moeten dan de "aardlingen" dit verder opknappen.

Hoi Lambert,

Ik bezie zulke dingen tegenwoordig altijd vanaf een afstand en zie dan dat het verzinsels zijn van hen, en denkbeelden die kracht bezitten in de harten van misleidde mensen. Het is een geloofsbouwwerk, gebouwd op drijfzand, en ingebed in de imaginaire hersenspinsels van imago's en megalomane figuren die denken Gods spreekbuis te zijn.

Moge Jezus hen (en mij) genadig zijn.

Groetjes,
Elle

Lambert
13 januari 2007, 00:15
Juist

Syntelia
14 januari 2007, 01:11
Beste allen,

De afgelopen maanden ben ik veel draadjes tegengekomen over onderwerpen die al meerdere malen zijn langsgekomen.

Dat is overigens heel begrijpelijk. Wanneer mensen uit een zelfde groep gaan nadenken, en zich vragen gaan stellen :roll: , lopen ze tegen dezelfde zaken en/of onderwerpen aan.

Zoook over het BL.
Reeds in 2005 was dit al een draadje. Het draadje start met een artikel hoe volgens het schriftuurlijke verslag in de eerste eeuw de christelijke verhoudingen lagen tussen het vermeende bestuur onderling, en tussen het bestuur en andere christenen.

Voor wie het interessant vindt, kan onderstaande link aanklikken:

http://www.paradise-cafe.nl/viewtopic.php?t=283

Groet, Syntelia

Egbert
14 januari 2007, 09:28
Hi Syntelia,

Is het erg :grin: :?:

Als kranten zo handelden, dan kunnen ze nu wel bijna al hun redacteuren naar huis sturen :lol: :!:

Syntelia
14 januari 2007, 13:34
Hoi Dis,

Absoluut niet :!:

Maar op deze wijze is het voor mij een stuk eenvoudiger om een bijdrage te leveren aan het onderwerp. :wink:

Groet, Synt.

Richard
14 januari 2007, 15:21

Groetjes,
ElleVooral jou Elle :lol:

Elle
14 januari 2007, 15:40

Groetjes,
ElleVooral jou Elle :lol:

Hoi Richard,

Soms zegt men dat men niet mag oordelen. Ik geloof dat ook tot op zekere hoogte. Maar als het meer dan duidelijk is dat het WTG een leer verkondigt die flagrant in strijd is met de leer der apostelen, dan mag dat gezegd worden.

Daar ik echter zelf ook nog dingen verkeerd zie en doe, besef ik dat ik net als hen, Gods genade nodig heb. Ik kan het niet verdienen.

Vanochtend hadden we het over de Farizeeër en de belastinginner uit Lukas 8:9-14 die elk vanuit hun hart tot God bidden. Er blijkt uit deze gelijkenis dat niemand recht kan doen gelden op zijn verdienste.

Vandaar mijn wens.

Groetjes,
Elle

Richard
14 januari 2007, 16:26
Helemaal mee eens Elle.. feiten opnoemen is niet iemand veroordelen. Hoe Jezus tegenover hen staat zouden we met gerust hart aan hem over kunnen laten. Ik zeg bewust Jezus hier omdat hij degene zal zijn die zal oordelen. Punt is dat 'in de waarheid' juist zo veroordelend geredeneerd wordt omdat 'wij' de 'waarheid' hebben en 'zij' niet! Daarom worden wij gered en zij niet.. en op basis van die gedachtengang leven vele JG het leven. Redding is alleen mogelijk als men switcht van religie.

Zoals je zegt Elle.. we kunnen geen recht doen gelden. Toch hoop ik dat ik ook een van degenen zal zijn waartegen Jezus zal zeggen.. rich.. ik weet je tekortkomingen meer dan jezelf en je best was ook niet altijd je best, maar ik geef 't je van harte.