PDA

View Full Version : Wat is jullie mening? OT

GLADIATOR
9 april 2005, 15:48
Hoi allemaal,

Ik had net de afgelopen dagen besloten wat minder op Internet te schrijven, en de boel de boel te laten tot ik vandaag een ouderling uit mijn gemeente tegen het lijf liep. Hij was met zijn vrouw samen.

Ik had me al voorgenomen "de rollen om te draaien" en JG NIET meer te groeten :), loop ik dus pal langs die ouderling en kijk hem alleen maar aan.

Groet hij me uiterst vriendelijk! Ik kon nog net "hoi" zeggen, want ik stopte natuurlijk niet.

Nou heb ik de laatste dagen ook besloten mij niet langer naar de - door Rutherford bedachte naam - "Jehovah`s Getuige" of combinaties daarvan te noemen.

Ik ben gewoon Rijk Janssen, een man die in Jehovah en Zijn Zoon en hun voornemens gelooft. Meer niet.

Hoewel ik de mensen van het Wachttorengenootschap niet haat of boos op hen ben, haat ik het Genootschap zelf als de pest. En als ik ze in de toekomst met hun smerige praktijken kan confronteren zal ik het niet laten.

http://www.jehovah-getuige.nl blijft dus gewoon in de lucht. Als een "Wachttoren" :):):):)

Ik schrijf al weer te veel zie ik, kan het niet laten blijkbaar.

Mijn vraag aan jullie allemaal is:

Vele van jullie zijn op de hoogte van mijn brieven en de antwoorden van het bijkantoor in Emmen.

Binnenkort zal ik al de antwoorden die ik nooit op Internet gezet heb ER OOK NOG BIJ ZETTEN.

Als je er één gelezen heb, heb je ze allemaal gelezen. :)

Maar nu mijn vraag aan jullie:

Vinden jullie dat het bijkantoor ooit inhoudelijk op één van mijn brieven heeft gereageerd? Vinden jullie de "antwoorden en reacties" van het bijkantoor ECHTE ANTWOORDEN en REACTIES op mijn brieven?

Ik hoop dat iedereen effe zijn of haar mening geeft.

Ik zet dan morgen de brief die ik vandaag van het bijkantoor ontving online.

Kunnen jullie hun mening en die van jullie zelf vergelijken.

Groetjes Rijk Janssen

Boanerges
9 april 2005, 19:10
Maar nu mijn vraag aan jullie:

Vinden jullie dat het bijkantoor ooit inhoudelijk op één van mijn brieven heeft gereageerd? Vinden jullie de "antwoorden en reacties" van het bijkantoor ECHTE ANTWOORDEN en REACTIES op mijn brieven?

Ik hoop dat iedereen effe zijn of haar mening geeft.
De reacties van het WTG op jouw brieven zijn in mijn ogen autistisch. :evil: :twisted:

Groet, Boa

Administrator
10 april 2005, 11:34
Hallo Rijk,

hoewel je mijn mening al weet, reageer ik toch.

Wanneer ik de 'antwoorden' van het Genootschap aan jou teruglees, is er inhoudelijk nimmer gereageerd. In plaats van inhoudelijk op je vragen en terechte opmerkingen in te gaan, zijn je meeste brieven afgedaan met "we hebben je brief ontvangen en de kwestie ligt bij je plaatselijke ouderlingen, niet bij ons." De plaatselijke ouderlingen reageren vervolgens, zonder enige uitleg, met het aanhalen van Titus 3:10, 11. Nooit hebben ze tegen je gezegd waarom Titus dan op jou van toepassing zou zijn. Nooit hebben ze inhoudelijk gereageerd. Ik herken dat sterk uit de diverse gesprekjes die ik met ouderlingen heb gehad (waaronder ook een comité-zaak). Wat je ook zegt, het maakt niet uit, het is een betonnen loyaliteitsmuur waartegen je elke keer weer je kop stoot en waarmee je slagkracht bij elke stoot afneemt.

Het allerergste vind ik nog niet eens die loyaliteit ten opzichte van het WTG. Dat is hun pakkie en hun verantwoordelijkheid (al zal ik ze er wel op wijzen wanneer ik daar de kans voor krijg). Ik vind het veel erger dat ze met deze handelwijze mensen eronder weten te krijgen. Oprechte personen zodanig van ze te laten walgen dat ze een aversie krijgen tegen de naam Jehovah's Getuigen. Alsof die naam een trademark is van het WTG.

Hoewel ik het me kan voorstellen, Rijk, dat je er nu even klaar mee bent, wil ik je wel zeggen dat je voor mij nog steeds een getuige van Jehovah bent. Die naam is voor mij niet exclusief verbonden aan het WTG. Het is een naam die een ieder mag dragen die getuigt van Jehovah, opkomt voor rechtvaardigheid en Zijn Naam! Je bent en blijft mijn broeder in het geloof.

Groeten en sterkte van je broer en vriend,
Admin

GLADIATOR
10 april 2005, 11:38
-De brief van 20 maart is de dag erna op 21 maart door de ouderlingen ontvangen.

-De dag daarna op 22 maart werd ik al "omgeroepen" dat ik geen Jehovah`s Getuige meer ben.

-In de laatste 9 jaren "dat ik wel de status had" om een fatsoenlijk antwoord te krijgen, werd er ook zo goed als niet "gereageerd".

-Op de vijfde en zesde open brief stuurde het bijkantoor niet eens een bevestiging voor ontvangst met hun "reacties" en "antwoorden". Iets wat ze 9 jaar lang wel deden.
Waarom niets meer van je laten horen om nu met het smoesje te komen "niet te kunnen reageren" wegens "mijn status"?

-Wanneer heb ik het bijkantoor gevraagd, "een verantwoordelijke broeder van het hoofdbureau te vragen dit te doen"?

-Kortom: "Gaat uit van haar, mijn volk...........".

http://www.jehovah-getuige.nl/alle_antwoorden/2005_04_04.jpg

dolce
10 april 2005, 12:41
Hallo Rijk

Als ik die brief lees en al je andere brieven met antwoorden willen ze gewoon geen antwoord geven.

Volgens het nieuwe "georganiseerd" boekje had er wel degelijk een comite bestaande uit drie ouderlingen plaats moeten vinden.
(zie mijn posting van gsiteren naar Elle)
Ik denk dat ze je gewoon een lastpost vonden en op een gemakkelijke manier van je af wilden. Had je bezwaar aangetekend hade de kringopziener het moeten behandelen.
En zo blijf je eeuwig in een vicieuze cirktel gaan tot de eindtijd toe denk.
En dat noemt zich dan "Gods instrument hier op aarde".
het lijkt eerder een politiek spel dan een chrsitelijke leifdevlle voorziening. Bah.

Heel veel sterkte toegewenst Rijk

Een ware chriiten heeft te allen tijde lief. Zo hoort het gewoon.

Op dit board kunnen we elkaar alleen maar aanmoedigen en ondersteunen in de christelijke strijd. Want dat is dit wel wat jij meemaakt.
Kijk mar eens wat Paulus meemaakte in 2 Kor. 11: 26--
........................................., in gevaren onder valse broeders. etc..
Helaas komt deze tekst in deze tijd nog steeds tot werkelijkheid..

Walgelijk om dat vast te moeten stellen in de zg. christelijke gemeente.

groet dolce
.

Syntelia
10 april 2005, 21:18
Hoi Rijk,

Dat komt het WTG nu mooi uit !!!!!!
Terwijl ze reeds maanden de gelegenheid hebben gehad om je te antwoorden, maar het liever overlieten aan de ouderligen van je gemeente, bieden ze je nu het technisch gesproken wegens organiatoriche regelingen niet meer mag WEL een afgevaardigde van het WTG aan.

Jammer dat ze je niet serieus hebben genomen, een gemiste kans!
Gelukkig hebben we de verzekering dat Jehovah ons wel serieus neemt, ja zelfs als we hem vragen stellen, waarvan mensen zeggen dat dit misschien ongepast of zelfs brutaal van onze kant zou zijn.

Ik denk hierbij aan het bijbelse vb. van Abraham i.v.m. de door Jehovah's aangekondigde vernietiging van Sodom en Gomorra (gen. 18: 23-33 ). Tot 5 maal toe stelt Abraham vragen over hetzelfde onderwerp, nl. Gods gevelde oordeel over deze voornoemde steden ( waar bemoeide Abraham zich eigenlijk mee, welk een brutaliteit van een uit as gevormd schepseltje ) maar tot 5 maal toe geeft Jehovah antwoord. " Toen ging Jehovah zijs weegs, NADAT HIJ GEEINDIGD HAD TOT ABRAHAM TE SPREKEN,..." ( vs. 33 ).

Groet Syntelia

zenobia
11 april 2005, 09:37
Nee, dat waren geen echte antwoorden of reacties. Zeer zeker niet.

Op een probleem waarmee we in onze gemeente te kampen hadden, kwam eenzelfde soort antwoord: “het zijn de plaatselijke ouderlingen die over deze zaak moeten beslissen”. Die plaatselijke ouderlingen hebben dan weer als antwoord: “ het Genootschap zegt….” Het ging op zich over een futileit, maar het heeft me toen wel duidelijk gemaakt, dat als het erop aankomt, niemand binnen de organisatie zijn verantwoordelijkheid wilt nemen. Je wordt wel op die van jou gewezen, maar zelf…

“Ik vind het veel erger dat ze met deze handelwijze mensen eronder weten te krijgen. Oprechte personen zodanig van ze te laten walgen dat ze een aversie krijgen tegen de naam Jehovah's Getuigen.”

Dit kan ik enkel beamen. Heb onlangs hetzelfde zien gebeuren bij vrienden. Het doet pijn om dat te zien. Ik had al vanalles gehoord over de wanpraktijken binnen het WTG, maar ergens bleef dit voor mij iets onwezelijks. Het bleef moeilijk te aanvaarden. Rijk, voor mij ging je te ver en overdreef je toch een beetje. Maar deze laatste gebeurtenis (met vrienden) heeft me enorm geraakt, meer dan ik verwachtte en nu, Rijk, met wat ik nu weet, heb ik meer begrip voor jou reacties.

Zenobia

Openhart
11 april 2005, 12:37
Hallo allemaal,

Het is mij allang duidelijk dat het niet meer toevallig is dat dit soort dingen gebeuren. Sommigen willen me laten geloven dat het vooral afhankelijk is van de soort ouderlingen in een bepaalde gemeente. En dat je gewoon naar een andere gemeente moet gaan, zodat je een betere sfeer of een andere behandeling van de ouderlingen zal meemaken. Was het maar waar.
"Kom toch in onze gemeente. Bij ons gebeuren dit soort dingen nooit. Wij hebben hele fijne ouderlingen en de band onderling is zo sterk", zeggen ze dan. :roll:

Wat zulke personen niet zien of niet willen zien, is dat het beleid door het WTG bepaald wordt. Er wordt zeer gedetailleerd voorgeschreven wat een ouderling wel en niet mag doen, want oh wee als de eenheid verbroken zou worden. Waarheid is daar ondergeschikt aan. Van elke individuele ouderling wordt verwacht dat hij een voorbeeld is in zich onderwerpen aan zijn superieuren. Anders is hem geen lang 'geestelijk' leven gegund. Of hij zou compromissen moeten sluiten met zijn principes. Dát of gesnapt worden op zijn voorwaardelijke gehoorzaamheid aan de slaaf.
Cynisch? Probeer het anders eens uit en zie of je zonder compromissen te sluiten Jehovah en Zijn Waarheid boven de organisatie mag plaatsen. Vertel tegen iemand uit de zaal dat je je vertrouwen in Jehovah wat kwijt bent en je krijgt hulp. Zeg dat jouw vertrouwen in de slaaf is geschaad of dat je vraagtekens zet achter enkele zaken die je doen twijfelen aan hun autoriteit en je krijgt veroordeling en verontwaardiging. Elke andersdenkende die openhartig zijn twijfel wil bespreken wordt zonder pardon eruit gegooid. Nou..... 8) vóórdat je eruit gegooid wordt, krijg je wel eerst te horen dat je deloyaal bent aan Jehovah en de organisatie, dat je te arrogant bent om je te onderwerpen aan de regelingen en geestelijk zwak bent omdat je niet of niet regelmatig genoeg naar de vergaderingen en velddienstacties bent geweest. Zodat je je wel even goed realiseert dat het aan jou ligt en aan niemand anders. :wink: Regels, regels, regels. Denk maar aan het nieuwe Organisatieboekje.
De brieven die worden geschreven aan DO’s , KO’s en ouderlingen krijgen de meeste broeders en zusters nooit onder ogen. Die brieven bevatten nog meer regels, die nageleefd moeten worden, of anders… :twisted:
Eenheid bewaren? Welke eenheid? Eén in onze gezamenlijke toewijding aan Jehovah ? Of eenheid in onze onvoorwaardelijke onderwerping aan de slaaf? Welk steeds terugkerend onderwerp wordt het meest benadrukt tijdens grote evenementen, zoals afgelopen zondag 10 april in de Jaarbeurs of tijdens congressen en kringen? Wat komt het eerste in je op?
Onderwerp je en gehoorzaam aan de slaaf, en doe niets wat de eenheid kan verstoren. Iedereen die zich verstout dat wel te doen wordt gezien als een oproerkraaier en Korachje en nog erger... als iemand die zich niet wil onderwerpen aan organisatorische regelingen die dan door Jehovah zelf in het leven geroepen zouden zijn. :shock: :shock:

Wat Rijk meemaakt en wij ongetwijfeld ook, vroeger of later, is te vergelijken met wat die blindgeboren man meemaakte, toen hij voor het clubje Farizeeën stond. Hij sprak de waarheid, maar hij werd niet aangesproken over het feit dat hij nu genezen was en kon zien. Hij werd ter verantwoording geroepen over het feit dat er organisatorische regeltjes verbroken waren door Jezus, zijn genezer. Hij was op de sabbat genezen, dus Jezus moest wel zondig zijn. En wilde hij, die genezen man, nu beweren dat Jezus een profeet was, afkomstig van God??? Wie dacht hij wel dat hij was? De man werd zonder pardon uit de synagoge gesmeten, omdat hij opkwam voor waarheid en geest. Let eens op de manier waarop er geredeneerd werd door de Farizeeërs :

Johannes 9 : 1-41

9 In het voorbijgaan nu zag hij een mens die blind was van zijn geboorte af. 2 En zijn discipelen vroegen hem: „Rabbi, wie heeft gezondigd, deze man of zijn ouders, dat hij blind werd geboren?” 3 Jezus antwoordde: „Noch deze man noch zijn ouders hebben gezondigd, maar het is geschied opdat de werken Gods in zijn geval openbaar gemaakt zouden worden. 4 Wij moeten de werken doen van hem die mij gezonden heeft, zolang het dag is; de nacht komt, waarin niemand kan werken. 5 Zolang ik in de wereld ben, ben ik het licht der wereld.” 6 Nadat hij deze dingen had gezegd, spuwde hij op de grond en maakte met het speeksel slijk, en hij deed zijn slijk op de ogen [van de man] 7 en zei tot hem: „Ga u wassen in het waterbekken van Silóam” (hetgeen wordt vertaald met ’Uitgezonden’). Hij dan ging heen en waste zich en kwam ziende terug.
8 De buren dan en zij die hem vroeger als bedelaar hadden gezien, zeiden nu: „Is dit niet de man die altijd zat te bedelen?” 9 Sommigen zeiden: „Hij is het.” Anderen zeiden: „Volstrekt niet, hij lijkt alleen op hem.” De man zei: „Ik ben het.” 10 Dientengevolge zeiden zij voorts tot hem: „Hoe zijn uw ogen dan geopend?” 11 Hij antwoordde: „De mens die Jezus wordt genoemd, maakte slijk en streek [dit] op mijn ogen en zei tot mij: ’Ga naar Silóam en was u.’ Ik ben dus gegaan en waste mij en kon zien.” 12 Hierop zeiden zij tot hem: „Waar is die [man]?” Hij zei: „Ik weet het niet.”
13 Zij brachten hem, de gewezen blinde, naar de Farizeeën. 14 Nu was het Sabbat op de dag dat Jezus het slijk had gemaakt en zijn ogen had geopend. 15 Ditmaal gingen daarom ook de Farizeeën hem vragen hoe het kwam dat hij kon zien. Hij zei tot hen: „Hij deed slijk op mijn ogen, en ik waste mij en kan [nu] zien.” 16 Toen zeiden sommigen der Farizeeën: „Deze mens is niet van God, want hij onderhoudt de sabbat niet.” Anderen zeiden: „Hoe kan een mens die een zondaar is, dergelijke tekenen verrichten?” Er was dus verdeeldheid onder hen. 17 Daarom zeiden zij wederom tot de blinde: „Wat zegt gij van hem, daar hij uw ogen heeft geopend?” De [man] zei: „Hij is een profeet.”
18 De joden geloofden echter niet aangaande hem dat hij blind was geweest en nu kon zien, totdat zij de ouders hadden geroepen van de man die ziende was geworden. 19 En zij vroegen hun: „Is dit UW zoon, die volgens UW zeggen blind geboren is? Hoe komt het dan dat hij op het ogenblik ziet?” 20 Toen gaven zijn ouders ten antwoord: „Wij weten dat dit onze zoon is en dat hij blind is geboren. 21 Maar hoe het komt dat hij nu ziet, weten wij niet, of wie zijn ogen heeft geopend, weten wij niet. Vraagt het hemzelf. Hij is meerderjarig. Hij moet voor zichzelf spreken.” 22 Dit zeiden zijn ouders omdat zij de joden vreesden, want de joden waren reeds overeengekomen dat als iemand hem als Christus beleed, hij uit de synagoge geworpen zou worden. 23 Daarom zeiden zijn ouders: „Hij is meerderjarig. Ondervraagt hemzelf.”
24 Derhalve riepen zij de mens die blind was geweest, voor de tweede maal en zeiden tot hem: „Geef heerlijkheid aan God; wij weten dat deze mens een zondaar is.” 25 Waarop hij antwoordde: „Of hij een zondaar is, weet ik niet. Eén ding weet ik wel, dat ik, terwijl ik blind was, op het ogenblik zie.” 26 Zij dan zeiden tot hem: „Wat heeft hij met u gedaan? Hoe heeft hij uw ogen geopend?” 27 Hij antwoordde hun: „Ik heb het U reeds gezegd, en nochtans hebt GIJ niet geluisterd. Waarom wilt GIJ het opnieuw horen? Wilt GIJ soms ook zijn discipelen worden?” 28 Toen beschimpten zij hem en zeiden: „Gij zijt een discipel van die [man], maar wij zijn discipelen van Mozes. 29 Wij weten dat God tot Mozes heeft gesproken; maar wat deze [man] aangaat, wij weten niet waar hij vandaan is.” 30 De mens gaf hun ten antwoord: „Dit is stellig verwonderlijk, dat GIJ niet weet vanwaar hij is, en toch heeft hij mijn ogen geopend. 31 Wij weten dat God niet naar zondaars luistert, maar als iemand godvrezend is en zijn wil doet, dan luistert hij naar zo iemand. 32 Van oudsher heeft men nog nooit gehoord dat iemand de ogen van een blindgeborene heeft geopend. 33 Als deze [man] niet van God was, zou hij in het geheel niets kunnen doen.” 34 Zij gaven hem ten antwoord: „Gij zijt geheel en al in zonden geboren, en leert gij nochtans ons?” En zij wierpen hem uit!35 Jezus hoorde dat zij hem uitgeworpen hadden, en toen hij hem aantrof, zei hij: „Stelt gij geloof in de Zoon des mensen?” 36 De [man] antwoordde: „En wie is hij, heer, opdat ik geloof in hem kan stellen?” 37 Jezus zei tot hem: „Gij hebt hem gezien, en bovendien is het degene die met u spreekt.” 38 Toen zei hij: „Ik stel geloof [in hem], Heer.” En hij bracht hem hulde. 39 En Jezus zei: „Tot [dit] oordeel ben ik in deze wereld gekomen: dat de niet-zienden zouden zien en de zienden blind zouden worden.” 40 Degenen van de Farizeeën die bij hem waren, hoorden deze dingen, en zij zeiden tot hem: „Zijn wij soms ook blind?” 41 Jezus zei tot hen: „Als GIJ blind waart, zoudt GIJ geen zonde hebben. Maar nu zegt GIJ: ’Wij zien.’ UW zonde blijft.”

Zodra onze ogen open zijn, in geestelijke zin, zijn we verantwoordelijk voor dat wat we weten. Ons dan te gedragen alsof we nog steeds blind zijn is een belediging voor Degene die onze ogen heeft geopend.
Moeilijk? Ja natuurlijk. Gevolgen? Niet te vermijden. Uit de 'synagoge' geworpen worden kan het gevolg zijn. Mensen kunnen besluiten ons met de nek aan te kijken omdat we niet meer met de volgzame massa meelopen. Hoe denk je dat de mensen Jezus en de apostelen en discipelen beschouwden? Waren zij populair? Zij waren toch veel meer geconcentreerd op hoe Jehovah over ze zou denken, in plaats van hoe mensen over ze dachten?
Ik denk persoonlijk niet dat we er zo bezig mee moeten zijn hoe men, in de zaal, over ons denkt. Moeten wij POPI JOPIE blijven tot aan de grote verdrukking zodat ze naar ons toe zullen komen als de boel instort? Wat leren wij dan die broeders en zusters die we zo'n warm hart toedragen? Volgens mij leer ik ze dan compromissen te sluiten en huichelachtige onderwerping aan een systeem waar mijn maag van omdraait. Alsof ik hen niet wákker schudt, maar juist in slaap sus. Zoiets van 'Er is niets aan de hand, hoor jongens, ga maar lekker door zo.'
Oke en dan denken ze slecht over ons. Wat dan nog? JIJ weet toch hoe het echt zit? Jehovah God weet toch hoe je werkelijk in mekaar steekt? Alsof hun mening over ons zo belangrijk is en ons, volgens hun eigen WTG maatstaven dan, geestelijk rijp vinden. Ik wil nog geeneens geestelijk rijp gevonden worden volgens hun vleselijke maatstaven en uiterlijkheden. Ik wil geestelijk groeien, met Jehovah's eigen richtlijnen als maatstaf. Als ik mij door hun maatstaven zou laten leiden, dan zou mij dat vroeg of laat in de moeilijke positie brengen dat ik een compromis moet aangaan die mijn zuivere aanbidding ten opzichte van mijn Schepper in gevaar brengt. Gaven Jezus en zijn apostelen zo'n voorbeeld aan ons?

Aan den lijve heb ik ondervonden dat het niets uitmaakt wat je doet of denkt, als je maar naar de vergadering gaat en 'actief' bent in hun ogen. Op deze manier wordt er huichelarij en een dubbelleven in de hand gewerkt. 8)

Af en toe moet ik dit even kwijt. Even zuchten en kermen. Mijn hart doet soms zo onverdraaglijk veel pijn. En als ik deze gedachten niet met jullie mag delen, met wie dan wel? :cry: :cry: Alles op zijn tijd, niet dan?
Prediker 3: 1-8 zegt niet voor niets dat er ook af en toe tijd moet zijn om te huilen en een tijd om te spreken.
Een andere keer besteed ik weer meer tijd aan het lachen en onbezorgd zijn.

Liefs van Openhart :)

GLADIATOR
11 april 2005, 16:06
Hoi Openhart,

Goed omschreven. Konden broeders in de gemeentes dit maar eens nadoen. In het openbaar, in de gemeente. :)

Ik was dus zo gek en zie hoe het afloopt.

Elke dag krijg ik uit verschillende hoeken te horen wat ik wel en niet goed deed en doe. Ik verdenk Satan ervan dat hij mensen gebruikt mij effe in te peperen dat ik verkeerd bezig was. :):):)

Weet je Openhart. Vroeger kon ik Job niet zo begrijpen. Het ging me voor de wind in de gemeente en had nergens last.
Als ik dan in Job las dacht ik dat dat niet voor JG was, want wij waren gelukkig.

Maar als ik nu in Job leest en jij zal dat ook wel kunnen begrijpen moet Jehovah het op hebben laten tekenen omdat veel van Zijn Aanbidders zich ooit ook zo zouden voelen.

Ik dacht dus dat het goed kwam, maar jaren van ellende kwamen in de gemeente. Ik hield mijn mond niet. En ik schreeuwde het uit in mijn brieven. Maar niemand steekt een hand uit naar een mens in moeilijkheden. :) :) Ik zou ouderling worden maar nu ben ik uitgesloten.
Mijn naaste metgezellen uit die tijd zeggen nu de meest vreemde dingen. :):):)

Als ik nu Job leest dan herken ik een hoop. :) Jij ook wel denk ik.
Ik heb uit Job 30 een paar teksten gepikt.

Ik zet ze effe onder elkaar. Voor jou en voor mij. En alle anderen die hun hart niet verborgen hebben met als nadeel dat ze er soms op gaan staan. :):):)

30 En nu hebben mij uitgelachen
Zij die jonger in dagen zijn dan ik,
......................................

9 En nu ben ik zelfs het thema van hun lied geworden,
En ik dien hun tot stof voor gepraat.

10 Zij hebben mij verfoeid, zij hebben zich ver van mij gehouden;
En van mijn aangezicht hebben zij [hun] speeksel niet weerhouden.

11 Want hij heeft [mijn] eigen boogpees losgemaakt en mij voorts vernederd,

12 Aan [mijn] rechterhand staan zij op als gebroed;
Mijn voeten hebben zij laten gaan,
Maar zij wierpen voorts hun ongeluksbarrières tegen mij op.

13 Zij hebben mijn paden opgebroken;
Zij bevorderden slechts mijn onheil,
Zonder zelf ook maar een helper te hebben.

14 Als door een wijde bres komen zij nu aan;
Onder een onweer zijn zij komen aanrollen.

15 Plotselinge verschrikkingen hebben zich tegen mij gekeerd;
Mijn statige houding wordt verjaagd als de wind,
En als een wolk is mijn redding voorbijgetrokken.

16 En nu stort mijn ziel zich in mij uit;
Dagen van ellende grijpen mij aan.
.................................................. ....

20 Ik schreeuw tot u om hulp, maar gij antwoordt mij niet;
Ik ben gaan staan, opdat gij u opmerkzaam ten opzichte van mij zoudt betonen.

.................................................. ..........
22 Gij heft mij op de wind, gij doet mij [daarop] rijden;
Dan laat gij mij met een knetterende slag oplossen.

.................................................. ..............
24 Alleen steekt niemand zijn hand tegen louter een puinhoop uit,
Noch is er gedurende iemands verval een hulpgeschreeuw betreffende die dingen.

25 Stellig heb ik geweend over degene die een zware dag had;
Mijn ziel is bedroefd geweest over de arme.

26 Hoewel ik op het goede wachtte, kwam toch het slechte;
En ik bleef het licht verwachten, maar het donker kwam.

27 Mijn eigen ingewanden werden aan de kook gebracht en hielden zich niet stil;
Dagen van ellende lagen vóór mij.

28 Bedroefd geworden, liep ik rond wanneer er geen zonlicht was;
Ik stond op in de gemeente, ik bleef om hulp schreeuwen.

Je broeder Rijk

PS. Openhart, het ligt er zo dik bovenop,
dat het wel zeker is dat we nu ongeveer in de juiste richting gaan.

Openhart
11 april 2005, 16:55
Lieve Rijk,

Mooie teksten. :P :) :P :)

Bedankt voor je opbouwende post. Je bent een echte broer. :!:

Liefs van Openhart