PDA

View Full Version : Ben je een gezalfde JG? Dan heb je verstand! (OT)

Egbert
16 juli 2007, 19:53
wachttoren 1985 15/10 blz. 30 Vragen van lezers

"Over gezalfden op aarde kan gezegd worden dat zij het zichtbare deel zijn van Gods organisatie, zijn universele gezin van met verstand begiftigde schepselen."

Ben je lid van de grote schare? Gelukkig zullen zij misschien een goed woordje voor je doen!

Wachttoren 1974 15/9 blz. 561 par. 8 Dien met de eeuwigheid voor ogen

Ook is het grootste gedeelte van de christelijke Griekse Geschriften, met inbegrip van de beloften van eeuwig leven, tot de door de geest gezalfde christenen gericht die in dat koninkrijk zullen regeren

W79 15 jul blz. 31 (Is jezus alleen 'middelaar' voor gezalfde christenen?)
"en wel in verband met degenen die in die tijd werden opgenomen in het nieuwe verbond, waarvan Christus de „middelaar” is. In deze strikte bijbelse zin is Jezus dus alleen de „middelaar” voor gezalfde christenen"

"De „grote schare” „andere schapen” die heden ten dage wordt gevormd, is niet in dat nieuwe verbond opgenomen"

..
ach, ik kan wel honderden van die soort citaten aanhalen... :)

Elle
16 juli 2007, 23:42
wachttoren 1985 15/10 blz. 30 Vragen van lezers

"Over gezalfden op aarde kan gezegd worden dat zij het zichtbare deel zijn van Gods organisatie, zijn universele gezin van met verstand begiftigde schepselen."

Ben je lid van de grote schare? Gelukkig zullen zij misschien een goed woordje voor je doen!

Wachttoren 1974 15/9 blz. 561 par. 8 Dien met de eeuwigheid voor ogen

Ook is het grootste gedeelte van de christelijke Griekse Geschriften, met inbegrip van de beloften van eeuwig leven, tot de door de geest gezalfde christenen gericht die in dat koninkrijk zullen regeren

W79 15 jul blz. 31 (Is jezus alleen 'middelaar' voor gezalfde christenen?)
"en wel in verband met degenen die in die tijd werden opgenomen in het nieuwe verbond, waarvan Christus de „middelaar” is. In deze strikte bijbelse zin is Jezus dus alleen de „middelaar” voor gezalfde christenen"

"De „grote schare” „andere schapen” die heden ten dage wordt gevormd, is niet in dat nieuwe verbond opgenomen"

..
ach, ik kan wel honderden van die soort citaten aanhalen... :)

Hoi Egbert,

Wat ik van de NT-ische boodschap begrijp is dat we allemaal, toen we tot geloof kwamen, Gods geest ontvingen (Efeze 1:13-14), anders gezegd een zalving ontvingen (1 Joh. 2:20, 27).

Dus hebben we verstand! Anders zaten we niet hier op PC 8) .

Groetjes,
Elle

Egbert
17 juli 2007, 07:47
Hi Elle,

Ik heb het over JG die gezalfd zijn. Maar de grote schare heeft kennelijk dus geen verstand! Dat is wat het citaat suggereert.

En Korinthen 13 zegt dat alleen geloof hoop en liefde zouden blijven. Kennis zou dus ook vergaan.

Ten tweede is er meer nodig voor 'het ontvangen van de geest'. Namelijk de hand van de apostelen. Omdat niemand apostel is in onze dagen, hebben wij niet Gods geest in de 1e eeuwse zin.

Handelingen 8
15 Dus daalden zij af en baden over hen zodat zij heilige adem mochten ontvangen,
16 want het was nog op geen van hen, maar zij waren alleen maar gedoopt in de naam van onze Heer Jezus.

19
2 "Hebben jullie de heilige adem ontvangen sinds jullie bekering?" Zij antwoordden en zeiden hem: "Wij hebben zelfs niet gehoord dat er een heilige adem is!"

Hieruit begrijp ik Elle dat het ontvangen van de geest iets speciaals is, dat alleen door de handen van de apostelen, die in het licht van Jezus hebben gewandeld mogelijk was (plus Paulus).

MIsschien zie je het anders. Dat kan natuurlijk.

Je broertje

Elle
17 juli 2007, 08:30
Hi Elle,

Ik heb het over JG die gezalfd zijn. Maar de grote schare heeft kennelijk dus geen verstand! Dat is wat het citaat suggereert.

En Korinthen 13 zegt dat alleen geloof hoop en liefde zouden blijven. Kennis zou dus ook vergaan.

Ten tweede is er meer nodig voor 'het ontvangen van de geest'. Namelijk de hand van de apostelen. Omdat niemand apostel is in onze dagen, hebben wij niet Gods geest in de 1e eeuwse zin.

Handelingen 8
15 Dus daalden zij af en baden over hen zodat zij heilige adem mochten ontvangen,
16 want het was nog op geen van hen, maar zij waren alleen maar gedoopt in de naam van onze Heer Jezus.

19
2 "Hebben jullie de heilige adem ontvangen sinds jullie bekering?" Zij antwoordden en zeiden hem: "Wij hebben zelfs niet gehoord dat er een heilige adem is!"

Hieruit begrijp ik Elle dat het ontvangen van de geest iets speciaals is, dat alleen door de handen van de apostelen, die in het licht van Jezus hebben gewandeld mogelijk was (plus Paulus).

MIsschien zie je het anders. Dat kan natuurlijk.

Je broertje

Hoi Egbert,

Ja, ik begrijp het anders. Ik geloof in de belofte die Petrus verwoordt in Hand. 2:38-39 staat, nl. dat allen die zich bekeren en zich laten dopen, de geest ontvangen.

Zoals Paulus ook zegt in Rom. 8;1-17 dat men slechts door het ontvangen van de geest een kind van God is. Die het niet hebben ontvangen, leven in slavernij aan de zonde en zijn niet bevrijd. Men heeft dan niet de hoop die verwoordt word in Rom. 8:18-30.

Nu komen we weer op hetzelfde als in het topic Koninkrijk, Hemels, Aards, of beide. Voor jou is de periode van de 1e eeuw een andere als die van daarna.

Volgen we jou gedachte, dan hebben we niets in handen dan slechts de bijbel, en daar kunnen we het mee doen, een bijbel waar we niets mee hebben, want het OT ging over de Wet, het NT gaat over het Nieuwe Verbond, waar men dan ook niet in is opgenomen, en Jezus is dus ook niet de middelaar van ons, ja, slechts in het gebed. In het Nieuwe verbond opgenomen zijn zonder dan de geest te hebben ontvangen, is onzin!

Ik moet op m'n woorden letten want anders krijg ik weer dat ik hoor dat ik je woorden verdraai :cry: .

Als we door de geest worden geleidt, dan zijn we Gods kinderen, en dan hebben we de geest. Misschien werkt de geest dan anders in ons als in de 1e eeuw, maar dat wil niet zeggen dat we de geest niet hebben ontvangen! Als jij vol wil houden dat de geest slechts door de handen van de apostelen wordt verkregen, dan zitten we mooi in het schip! Dan heeft NU niemand dus de geest van God!

Ananias, die Paulus de handen oplegde om weer te zien, was géén apostel, en toch werd hij door de handoplegging van deze broeder weer ziende en werd Paulus met de geest vervuld (Hand. 9:10-19).

Hoe kunnen we door de geest wandelen als we de geest niet hebben? Hoe kan men geestesvrucht dragen als de geest niet aanwezig is in ons? Allemaal eigen werk, krabbelende in duisternis?

Ik zal het wel weer niet snappen!

Groetjes,
Elle

Egbert
17 juli 2007, 10:50
Beste Elle,

Lezen we verder,
Handelingen 8
14 Toen de zendelingen in Jeruzalem hoorden dat de mensen van Samaria het woord van God hadden ontvangen stuurden zij Simon Petrus en Johannes naar hen toe.
17 Toen legden zij de hand op hen dus ontvingen zij de heilige adem.

Heb jij Simon Petrus op bezoek gehad? En ik ontken Paulus woorden niet, ik stel alleen dat Paulus dat kon zeggen, want hij kon die geest ook uitdelen.

daanvoosten
17 juli 2007, 10:59
Dit punt wordt soms ook gebruikt om aan te geven dat je niet zomaar een eigen geloofsgemeenschap (kerk, organisatie) kunt beginnen.

Elle
17 juli 2007, 12:49
Beste Elle,

Lezen we verder,
Handelingen 8
14 Toen de zendelingen in Jeruzalem hoorden dat de mensen van Samaria het woord van God hadden ontvangen stuurden zij Simon Petrus en Johannes naar hen toe.
17 Toen legden zij de hand op hen dus ontvingen zij de heilige adem.

Heb jij Simon Petrus op bezoek gehad? En ik ontken Paulus woorden niet, ik stel alleen dat Paulus dat kon zeggen, want hij kon die geest ook uitdelen.

Hoi Egbert,

Ik had het over Ananias. Hij was géén apostel en legde ook de handen op aan Saulus, en hij werd vervuld met de geest. de geest was het onderpand voor het komende (Efeze 1:13-14). Als we dat onderpand nu niet hebben, die arraboon, die vooruitbetaling, dan hebben we niets in handen, zelfs geen hoop! Slechts duisternis.
Het schijnt mij toe dat je nl. de consequenties van je benadering van dit alles niet beseft.

Groetjes,
Elle

Elle
17 juli 2007, 12:55
Dit punt wordt soms ook gebruikt om aan te geven dat je niet zomaar een eigen geloofsgemeenschap (kerk, organisatie) kunt beginnen.

Hoi Daan,

Je bedoelt dat er altijd iemand moet zijn die een ander de handen op moet leggen om daardoor verzekerd te zijn van Gods goedkeuring, want dat het anders eigengereidheid is en tegen Gods bedoeling ingaat (ik bedoel dan een eigen groep stichten)?

Groetjes,
Elle

Egbert
17 juli 2007, 13:08
Beste Elle,

De samaritanen hadden wel de doop maar geen geest (nog).
Ze wisten er niet van.
Geloof, hoop en liefde, zijn mogelijk zonder die geest.

waarom ananias dan net als de apostelen, en paulus zulke dingen kon doen? Mogelijk omdat hij bij de pinksterdag aanwezig was, en die heilige geest had gekregen.

In ieder geval is er niemand op aarde, die -werkelijk- kan aantonen dat de geest met hem is.
Ik heb die beloning, of die hoop niet nodig van de geest, ik heb geloof op basis van getuigenis, de schrijvers van de evangeli"en bijvoorbeeld, en dat gold ook voor de vele joden die hoopten op de messias, maar nog in de duisternis leefden.

Groetjs

Egbert
17 juli 2007, 13:10

Hoi Daan,

Je bedoelt dat er altijd iemand moet zijn die een ander de handen op moet leggen om daardoor verzekerd te zijn van Gods goedkeuring, want dat het anders eigengereidheid is en tegen Gods bedoeling ingaat (ik bedoel dan een eigen groep stichten)?

Groetjes,
Elle

sterker nog, de mormonen en 'the lords witnesses' bijv, beweren dat zij kunnen aantonen dat ze via een genealogische lijn de geest zijn opgelegd, via de apostelen of een 'bevoegde' uit de 1e eeuw.

Snap je het probleem?
Je kunt niet zomaar omdat je de bijbel leest, en geloof stelt, zomaar met de geest gezalfd worden. Wees niet bezorgd, dat komt. En als ik fout zit, waarom zou God mij straffen daarvoor?

Elle
17 juli 2007, 13:37

Hoi Daan,

Groetjes,
Elle

sterker nog, de mormonen en 'the lords witnesses' bijv, beweren dat zij kunnen aantonen dat ze via een genealogische lijn de geest zijn opgelegd, via de apostelen of een 'bevoegde' uit de 1e eeuw.

Snap je het probleem?
Je kunt niet zomaar omdat je de bijbel leest, en geloof stelt, zomaar met de geest gezalfd worden. Wees niet bezorgd, dat komt. En als ik fout zit, waarom zou God mij straffen daarvoor?

Hoi Egbert,

Ik laat het hierbij. Jij je overtuiging, ik de mijne. Even goede vrienden. Ik stop nu ook met de twee andere topics waar we elkaar proberen te overtuigen. Het heeft geen zin.

Groetjes,
Elle