PDA

View Full Version : Hoe Ons Beter Te Kwijten Van De Predikingopdracht (OT)

Syntelia
21 mei 2005, 21:09
Volgens de WT 01 juni 2005, door ons velddienstrapportje in te leveren !!

In het tweede studie artikel, ‘Gered, niet door werken alleen, maar door onverdiende goedheid’, wordt getracht een evenwichtige kijk te krijgen op onze bediening.

In § 11 met het onderkopje ’de juiste kijk op ons werk’, wordt o.a. de volgende vraag gesteld: ” Is het, zolang we onze bediening met de juiste beweegredenen verrichten, wel echt nodig een bericht bij te houden van wat we doen of hoeveel we doen?”
De paragraaf vervolgt dan: “Dat zijn redelijke vragen, omdat we aan cijfers niet meer waarde willen hechten dan aan daden van geloof en we niet willen dat het hebben van een goed bericht onze voornaamste zorg wordt in verband met onze christelijke activiteit.”

In de volgende paragraaf wordt het vernieuwde organisatie- boekje aangehaald, ten einde redenen aan te dragen om wel velddienstberichten in te leveren. Daarin wordt verwezen naar de toename van de eerste eeuwse gemeente tot 3000 en vervolgens tot 5000 gelovigen, volgens het verslag van Handelingen. ( overigens, wordt hier slechts het aantal dopelingen vermeld en wordt er niet verwezen naar de inspanningen die daar aan vooraf gingen, zoals uren, nabezoeken en lectuur )

Vervolgens wordt in § 13, die op zijn zachts gezegd opmerkelijke conclusie getrokken: “Door het rapporteren van onze predikingactiviteit kunnen we ons dus doeltreffender kwijten van onze opdracht het goede nieuws van het koninkrijk te prediken.”

Ik heb deze zin wel drie maal gelezen, maar het staat er werkelijk !!!!!

Het verband kan ik echt niet ontdekken; evenmin de logische redenatie volgen om tot deze wel erg simpele conclusie te komen. Wie het ziet mag het zeggen.

Nog maar nauwelijks bekomen van de enorme verbazing, komen de broeders van het schrijverscomité in dezelfde en de volgende paragraaf, tot twee zeer opmerkelijke bekentenissen.
Hoewel het waarschijnlijk zo niet bedoeld zal zijn, worden twee redenen genoemd waarom we vooral de rapportjes moeten blijven inleveren :
• “ Het nieuws over de groei en expansie overal op aarde vervult ons met vreugde, beweegt ons tot grotere activiteit en geeft ons de zekerheid dat Jehovah het werk zegent.”
• “ Terwijl ons velddienstbericht belangrijk is, omdat het ons helpt ijverig te blijven in de prediking en verslapping te vermijden, moeten we het dus in het juiste perspectief blijven zien”

Eerlijk, vinden jullie ook niet!?
Wanneer er op enig moment gččn velddienstrapportjes ingeleverd moeten worden zal, zo lijkt de angst van het genootschap, wereldwijd de activiteit zeer waarschijnlijk dalen als de koers bij een ‘beurskrach‘.

Nu dit zo overdacht te hebben blijven nog twee vragen over:
1. Indien het inleveren van bericht bovengenoemde motieven kent, waar blijft dan het geloof waaruit de werken dienen voort te komen? ( Jak.2: 24 )
2. Moeten we dit soort van WT studieartikelen nu zien als ‘voedsel te rechter tijd’?

Ik wens jullie een goed weekend,

Groet, Syntelia

Boanerges
22 mei 2005, 09:15
Volgens de WT 01 juni 2005, door ons velddienstrapportje in te leveren !!

In het tweede studie artikel, ‘Gered, niet door werken alleen, maar door onverdiende goedheid’, wordt getracht een evenwichtige kijk te krijgen op onze bediening.

In § 11 met het onderkopje ’de juiste kijk op ons werk’, wordt o.a. de volgende vraag gesteld: ” Is het, zolang we onze bediening met de juiste beweegredenen verrichten, wel echt nodig een bericht bij te houden van wat we doen of hoeveel we doen?”
De paragraaf vervolgt dan: “Dat zijn redelijke vragen, omdat we aan cijfers niet meer waarde willen hechten dan aan daden van geloof en we niet willen dat het hebben van een goed bericht onze voornaamste zorg wordt in verband met onze christelijke activiteit.”

In de volgende paragraaf wordt het vernieuwde organisatie- boekje aangehaald, ten einde redenen aan te dragen om wel velddienstberichten in te leveren. Daarin wordt verwezen naar de toename van de eerste eeuwse gemeente tot 3000 en vervolgens tot 5000 gelovigen, volgens het verslag van Handelingen. ( overigens, wordt hier slechts het aantal dopelingen vermeld en wordt er niet verwezen naar de inspanningen die daar aan vooraf gingen, zoals uren, nabezoeken en lectuur )

Vervolgens wordt in § 13, die op zijn zachts gezegd opmerkelijke conclusie getrokken: “Door het rapporteren van onze predikingactiviteit kunnen we ons dus doeltreffender kwijten van onze opdracht het goede nieuws van het koninkrijk te prediken.”

Ik heb deze zin wel drie maal gelezen, maar het staat er werkelijk !!!!!

Het verband kan ik echt niet ontdekken; evenmin de logische redenatie volgen om tot deze wel erg simpele conclusie te komen. Wie het ziet mag het zeggen.

Nog maar nauwelijks bekomen van de enorme verbazing, komen de broeders van het schrijverscomité in dezelfde en de volgende paragraaf, tot twee zeer opmerkelijke bekentenissen.
Hoewel het waarschijnlijk zo niet bedoeld zal zijn, worden twee redenen genoemd waarom we vooral de rapportjes moeten blijven inleveren :
• “ Het nieuws over de groei en expansie overal op aarde vervult ons met vreugde, beweegt ons tot grotere activiteit en geeft ons de zekerheid dat Jehovah het werk zegent.”
• “ Terwijl ons velddienstbericht belangrijk is, omdat het ons helpt ijverig te blijven in de prediking en verslapping te vermijden, moeten we het dus in het juiste perspectief blijven zien”

Eerlijk, vinden jullie ook niet!?
Wanneer er op enig moment gččn velddienstrapportjes ingeleverd moeten worden zal, zo lijkt de angst van het genootschap, wereldwijd de activiteit zeer waarschijnlijk dalen als de koers bij een ‘beurskrach‘.

Nu dit zo overdacht te hebben blijven nog twee vragen over:
1. Indien het inleveren van bericht bovengenoemde motieven kent, waar blijft dan het geloof waaruit de werken dienen voort te komen? ( Jak.2: 24 )
2. Moeten we dit soort van WT studieartikelen nu zien als ‘voedsel te rechter tijd’?

Ik wens jullie een goed weekend,

Groet, Syntelia
Hi Syntelia,

Ik heb in geen tijden zo gelachen; hartelijk dank daarvoor. :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol:

Het artikel heeft iets weg van het aanvuren van een dood paard. :shock: :shock: :shock:

Groet, Boa

Boanerges
22 mei 2005, 21:50
Nadat naar de cijfers (3000 en 5000) over de toename in de eerste eeuwse gemeente verwezen is, concludeert het nieuwe org-boekje:

"Ook Jehovah's hedendaagse organisatie streeft ernaar nauwkeurige berichten bij te houden van het werk dat plaatsvindt als vervulling van Mattheüs 24:14, waar staat: "....""

Deze conclusie klopt helaas niet. Laten we nog eens naar de toenamecijfers uit de eerste eeuw kijken:

"Zij dan die zijn woord van harte aanvaardden, werden gedoopt, en er werden op die dag ongeveer drieduizend zielen toegevoegd." (Hand. 2:41)

"Velen echter van hen die naar de toespraak hadden geluisterd, geloofden, en het getal der mannen steeg tot ongeveer vijfduizend." (Hand. 4:4)

De eerste eeuwse gemeente was er blijkbaar tevreden mee om de cijfers over toename af te ronden op duizendtallen, en daarmee wordt het hele argument over "nauwkeurige berichten" van tafel geveegd.

Groet, Boa

Administrator
22 mei 2005, 22:16
De eerste eeuwse gemeente was er blijkbaar tevreden mee om de cijfers over toename af te ronden op duizendtallen, en daarmee wordt het hele argument over "nauwkeurige berichten" van tafel geveegd.

:mrgreen: scherp... :lol:

Lambert
25 mei 2005, 19:26
Ja luitjes die velddienst-tijden is me wel wat,als niet JG is me dat wel ter ore gekomen en als ik bezoek kreeg van Velddienst-Mensen zei ik vaak :"Ik wil wel praten ,maar je mag je tijd niet opschrijven".Het ging mij erom dat er geen tijd in mij werd gestoken. Nu mag dat wel ,daar ik zie ,dat als er een actie is dat er veel Verkondigers blijven hangen op nabezoekadressen en dat wil ik die goedbedoelende Lieden die bij mij komen niet aandoen om niks op papier te krijgen,alleen is het jammer dat ik soms niet tot een reeel gesprek kan komen ,het blijft heel eenzijdig,bv. Internet is vergift en allemaal Uitgeslotenen die je van de Waarheid willen houden, misschien verbeeld ik het me wel ,maar als er iemand komt ,kijkt die al met Argusogen naar ons en denkt Pas-Op, dan was dat vroeger toch wel anders, veel gezelliger ,meer een visite en je kon zien dat het uit het hart kwam en wel zonder Velddienstbriefjes er waren later nog Oude Getrouwe Br. die door een jong iemand ,een Ouderling (import) een cijfer kreeg toebedeeld omdat hij zo goed zijn best had gedaan,waarop hij zei: 'Of is het nu een Schoolklas geworden".Want bij mijn weten was hij altijd heel ijverig en goed in de Waarheid gebleven en door Bloedweigering overleden.
Vr.Gr. Lambert

Asmara
27 mei 2005, 20:45
Het gaat uiteindelijk maar om 1 ding: Iedereen heeeeeeeeeeel druk bezig houden zodat er geen tijd is om na te denken. Dat is werkelijk de essentie van alles/heel veel wat er op dit moment geschreven wordt en van het podium verteld wordt.

Jaël
11 augustus 2005, 08:06
Echt geweldig....toen we dit bespraken in de zaal heb ik bijna hardop dezelfde commentaren zitten leveren als jullie nu... over die ONGEVEER drieduizend...en alle andere dingen die hierboven genoemd zijn.

Wat me ook opviel was dat het wtg stelt, dat door de berichten beter duidelijk wordt waar meer hulp of extra lectuur nodig is.

Dus? Als ik tien uur predik kunnen ze zien dat er extra lectuur nodig is??
Als de gemeente in totaal 300 uur predikt maken ze daaruit op dat er veel toename in het gebied zit aan te komen?? Of dat er meer bijbels gedrukt moeten worden? Wordt het gebied "bewandeld" in die 300 uur, of hebben we huis aan huis een bijbelstudie?

Die uren-berichten zeggen immers helemaal NIKS! Het enige waar je iets aan kunt afmeten is het aantal dopelingen, lijkt mij. Heeee...die worden nu juist ook vermeld in de bijbel. Grappig! :shock:

Dannybloem
23 augustus 2005, 08:02
Ik denk dat het duidelijk is waarom die uren worden bijgehouden.
Niet voor de totalen, maar voor de individu.
(Je zou ook anoniem de totalen kunnen bijhouden, hier wel eens over na gedacht?)

De uren die iemand maakt (of vooral het gebrek eraan) kan(=wordt) tegen iemand worden gebruikt.
Het is een krachtig contole en presure middel.

Danny

Jaël
23 augustus 2005, 09:52
Ja Danny, inderdaad, daar had ik wel eens over nagedacht, anoniem alles bijhouden.

Niet voor niks moesten we een paar jaar geleden allemaal onze handtekening onder de verkondigerskaart zetten,,, dat zal wel weer een reden hebben gehad.

Ik vraag me trouwens af of je (daardoor?)nu, net als bij de dokter, recht hebt op je eigen dossier.
Ik bedoel, als ik mijn kaart wil bekijken en hem perongeluk kwijtraak....wat zou er dan gebeuren??

Dannybloem
23 augustus 2005, 11:05
Jael,

Die handtekening op de verkondigerskaart heeft te maken met wetten op de privacy. Dat ze niet zonder je toestemming ggevens van je bijhouden.

Volgens de wet heb je het recht tot inzage van deze gegevens.
Niet dat ouderlingen heir warschijnlijk erg moeilijk over zouden doen als je je verkondigerskaart zou willen inzien.

Danny

harruz
23 augustus 2005, 11:09
Hoi Jael,

natuurlijk heeft iedereen het wettelijk recht om welk dossier maar ook, dat over je aangelegd is, in te
kijken
dus zeker ook je verkondigerskaart.
Maar wie heeft het lef om daarom te vragen?
En (sterker nog) *t daarna niet meer terug te geven?

Ik herinner me nog, dat toen we die handtekening moesten zetten, om het Genootschap toestemming te geven om Ons in kaart te blijven brengen,
flink geaarzeld heb om te tekenen.

Maar de PO zei heel laconiek: wie niet tekent, wordt niet meer als JG meegeteld.

En zo word je onder controle gehouden, totdat je geen bericht meer inlevert over elk gesprek dat je had aangaande Jehovah en zijn belangen.

(alsof Jehovah niet bedroefd zou worden van het in de gaten houden van je horloge, om elke minuut maar te noteren,.!!)

Trouwens waarom zou iemand voor zichzelf bijhouden hoeveel tijd ie besteedt aan bijbelse onderwerpen?

Word toch vrij!!!! en je zult merken dat het allemaal veel natuurlijker gaat.

veel liefs, Harruz.

Jaël
23 augustus 2005, 11:32
Hmmm, misschien ga ik dan maar eens proberen deze verkondigerskaart in bezit te krijgen...als ze zonder mijn handtekening geen gegevens van mij mogen bijhouden dan wil ik wel eens zien wat er dan gebeurt.

Ik wou toch al geen bericht meer inleveren....

paulat
23 augustus 2005, 13:36
harruz schreef:

Maar de PO zei heel laconiek: wie niet tekent, wordt niet meer als JG meegeteld.

Naaaa zeg dat is toch echt ongelovelijk!!

Xan
24 augustus 2005, 11:26
Het bijhouden van gegevens over de prediking is op zichzelf niet zo raar, het geeft een beeld van de activiteiten in de verschillende gebieden, welke lectuur het in welke gebieden goed doet, etc.

Ik vergelijk het met de bouwmarkt waar de kassiere mij vraagt naar mijn postcode, de bouwmarkt probeert op die manier in kaart te brengen waar hun klandizie vandaan komt.

Het zou een goede zaak zijn als de velddienstberichten anoniem zouden worden ingeleverd. Vul alles maar in: uren, tijdschriften, boeken, nabezoeken etc, maar GEEN naam erboven! Het genootschap heeft dan nog steeds een prima beeld van de wereldwijde activiteiten.

Maar.....in de plaatselijke gemeente worden de verkondigerskaarten ook nog voor andere doeleinden gebruikt. De kaart is de thermometer van de geestelijke gezindheid van de individuele broeder of zuster. Ieder half jaar lopen de ouderlingen alle kaarten door, met name van de broeders, om voordat de kringopziener in de gemeente komt met elkaar te beoordelen welke broeder voor het ambt van dienaar of ouderling in aanmerking komt (en wie eventueel ontheven moet worden). Ik weet uit ervaring hoe de getallen op de kaarten soms heel verkeerd of volstrekt willekeurig worden gebruikt, er wordt veel te weinig gekeken naar het individu met zijn/ haar omstandigheden en veel te veel naar cijfers. Of het 'gemeentegemiddelde', ook zo'n magisch woord.

Fictief voorbeeld:
Broeder A en broeder B prediken allebei gemiddeld 14 uur per maand. Prachtig zeg, 14 uur, ruim 5 uur boven het gemeentegemiddelde, nou die kunnen we eigenlijk allebei wel aanbevelen om ouderling te worden. Maar nu even een kanttekening:
Broeder A heeft een gezin, vrouw en 2 kindertjes, hij heeft een eigen onderneming, werkt toch al gauw 50 tot 60 uur per week, maar het is allemaal goed te combineren, door zijn goede persoonlijke organisatie is hij in staat ook nog eens 14 uur in de velddienst te gaan.
Broeder B, ja dat is een ander verhaal. Alleenstaand, werkloos, vooral omdat hij een broertje dood heeft aan werken, en met z'n uitkering, huursubsidie en andere overheidssteun heeft hij een lekker relaxed leventje. Af en toe een uurtje in de velddienst, niet te lang hoor, de rest van de ochtend lekker koffie leuten, en einde van de maand toch mooi weer 14 uur gewerkt.

Allebei 14 uur, ja, dat wel. Maar als we verder kijken dan een getalletje is er wel enig verschil. Helaas kijkt niet iedereen verder, waardoor bekwame, goed inzetbare broeders geen voorrechten krijgen, juist omdat ze (te) eerlijk hun bericht invullen en aan de andere kant zijn er niksnutten, charlatans, maarschappelijk gezien lege figuren die geen kans hebben op welk gebied maar ook iets te presteren, die door ambitie gedreven (en met hulp van de getallen) op posities terecht komen waar ze soms enorme schade aanrichten.

Iedere verkondiger heeft trouwens het recht om zijn/ haar verkondigers kaart in te zien. Een recht waar zelden gebruik van wordt gemaakt. Doe het gerust, ik denk ook niet dat de ouderlingen er enig bezwaar tegen zouden hebben. Wil je daarna je kaart niet teruggeven, prima toch, het is JOUW kaart. Het is wel zo dat een verkondiger die niet wil dat zijn gegevens worden bijgehouden niet als actieve verkondiger wordt meegeteld. En een broeder die geen actieve verkondiger is zal nooit voor voorrechten in de gemeente in aanmerking komen, dat moet je er dan voor over hebben.

Kortom: Cijfers? Prima! Maar niet gebruiken om de individuele br. of zr. daarop af te rekenen!

Administrator
24 augustus 2005, 14:00
Hallo Xan,

Leuk dat je je hebt geregistreerd op het forum en met je bovenstaande bericht kan ik het helemaal eens zijn.

Misschien vind je het leuk je even globaal voor te stellen aan het forum. Dit kun je doen in het volgende topic: Voorstel Topic <-------- Klik Hier (http://www.paradise-cafe.nl/viewtopic.php?t=7) (Wij zouden het in ieder geval leuk vinden 8))

Groeten,
Admin

Dannybloem
24 augustus 2005, 20:06
Xan, helemaal mee eens.

Er schoot me een grappig voorvan binnen. Een ouderling had een lezing waarin hij de hele gemeente aanmoedigde meer te doen dan het gemeente gemiddelde.
Ik zei tegen hem dat het onmogelijk was dat de meeste broeders en zuster meer uren zouden maken dan het gemeentegemiddelde.
Hij werd hierom boos, maar goed, dat is gewoon wiskunde :)

Administrator
24 augustus 2005, 20:16
Xan, helemaal mee eens.

Er schoot me een grappig voorvan binnen. Een ouderling had een lezing waarin hij de hele gemeente aanmoedigde meer te doen dan het gemeente gemiddelde.
Ik zei tegen hem dat het onmogelijk was dat de meeste broeders en zuster meer uren zouden maken dan het gemeentegemiddelde.
Hij werd hierom boos, maar goed, dat is gewoon wiskunde :)

hahahaha, :mrgreen: :mrgreen:

Supergrap

sweety
24 augustus 2005, 22:03
Ik begrijp wel dat de rapporten gebruikt worden om een indicatie te krijgen hoeveel lectuur er nodig is per gemeente.
Iedereen dient voor zichzelf te bepalen wat ze kunnen doen in de prediking voor Jehovah. Dit moet niet afhangen van de uren die je haalt. We zijn tenslotte geen uren lopers. Onze prediking moet wel van kwaliteit zijn.

Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat als je in de dienst loopt dat ze op ten duur zeggen ooh we hebben een uur gewerkt we kunnen ophouden. Met welke beweeg reden ben je dan in de dienst? Ook al ga ik maar 15 min als ik maar het gevoel heb voor mezelf dat ik echt van uit mijn hart ben geweest en niet om het op mijn rapport te zetten eind van de maand

Xan
25 augustus 2005, 14:11
Het gaat er om WAT je doet en niet HOEVEEL je doet; daarom kwam het WTG eenpaar jaar geleden zelfs met iets nieuws: ouderen en zieken die maar heel weinig kunnen prediken kunnen hun bericht in kwartieren inleveren!
Sommige ouderen of personen die anderzins door omstandigheden ernstig belemmerd werden, vonden dit een hele fijne regeling, zo kregen zij het gevoel toch weer tot de actieve getuigen te kunnen behoren.
Heb toch wel eens gemopper van ouderlingen gehoord, want je snapt het wel: zijn er wat te veel oudjes in je gemeente dan zakt je gemeentegemiddelde als een plumpudding in elkaar!!!

Jaël
25 augustus 2005, 14:13
Of liep het urengemiddelde wereldwijd zo hard achteruit dat ze elk kwartiertje mee willen pikken???

Xan
25 augustus 2005, 14:36
Nou ..... voor het opkrikken van het urengemiddelde was die 'kwartiertjes'-regeling niet zo'n goeie zet, maar.... op deze manier werden een hoop 'inactieve' br. en zr. wel weer actief en konden ze dus weer als verkondigers worden meegeteld, een soort natuurlijke aanwas dus, groei...maar dan van binnenuit.

Overigens: Je zal het WTG niet horen spreken over 'gemeentegemiddelde', dat is iets wat in het hoofd van lokale ouderlingen is ontstaan, een soort scoringsdrift, mooie cijfers presenteren als de Kringopziener komt.

Jaël
25 augustus 2005, 14:58
Sorry...dat bedoelde ik ook, het verkondigersgemiddelde...niet de uren uiteraard. :)

Xan
25 augustus 2005, 16:01
Waar gebeurd:

Als dienstcomite moesten wij als PO, DO en SEC altijd het formulier "Aanvraag voor de hulppioniersdienst" ondertekenen. Op een gegeven moment vult een br. zo'n briefje in, maar de DO was wat terughoudend, wilde liever de aanvraag van de br. niet door laten gaan. De reden? Deze br. was in het verleden vaker in de hulp geweest, maar kon een paar keer door omstandigheden de 50 uur niet halen. De DO zei: "Ik heb liever dat hij gewoon als verkondiger 30 uur haalt dan dat hij als HP 40 uur haalt". Ik vond dat een rare redenatie, maar gelukkig legde hij het me uit: "Kijk, de HP's tellen niet mee in het gemeentegemiddelde, want dat gaat alleen over de gewone verkondigers. Een verkondiger met 30 uur is een mooie opsteker voor het gemiddelde, maar een HP die maar 40 uur predikt haalt het gemiddelde van de HP's omlaag, snap je?"

Waarop ik redeneerde dat hij als HP dan toch 10 uur meer zou hebben gepredikt dan als verkondiger. Hoe meer er gepredikt wordt, des te beter het is, toch?? Het gaat ons toch niet om 'gemiddelden'??

Het koste moeite, maar er kwamen toch 3 handtekeningen op de aanvraag van die broeder, gelukkig weet hij er niks van, lekker motiverend allemaal.

Cijfers cijfers cijfers.

Wie waren dat ook weer? Die een tiende wilden van de dille, de komijn?

Dannybloem
25 augustus 2005, 19:16
Wat denken jullie:

Hoeveel procent van de broeders en zusters zijn niet helemaal eerlijk et hun raport?
Of hoeveel verzinnen maar wat als het briefje ingeleverd moet worden?

Jaël
25 augustus 2005, 19:20
Of hoevelen vergissen zich ivm met de omrekening van tientallig stelsel naar uren-minuten? Heb ik zelf (ontdekte de secretaris) een probleem mee...

En trouwens, hoe precies is het wereldbericht nu helemaal:

Als ik 4 uur en 40 minuten werk, moet ik kiezen uit (voor mij) twee kwaden:
4 uur opschrijven en 4o minuten 'meenemen' naar de volgende maand... dus die maand 40 minuten noteren die ik die maand NIET gepredikt heb...

of deze maand 20 minuten noteren die ik niet gepredikt heb...

voor mijn gevoel alletwee oneerlijk

Boanerges
25 augustus 2005, 19:29
Zie ook draadje: Statistieken aangaande JG

http://www.paradise-cafe.nl/viewtopic.php?t=200

Groet, Boa

Xan
26 augustus 2005, 09:19
In antwoord op Dannybloem en Jael.

Hoewel wij hier op dit forum graag kanttekeningen plaatsen bij allerlei onderwerpen, geloof ik toch dat 99% van de br. en zr. heel plichtsgetrouw het velddienstrapport invult. Toen ik ouderling was kreeg ik regelmatig vragen van br. en zr. over het invullen van het rapportje, sommigen lopen echt ontzettend op hun klokje te kijken, gestuurd door een overgevoelig geweten. Doodsbang om een uurtje teveel in te vullen. Er zullen er heus wel zijn die 'maar wat invullen', maar op 6 miljoen JG denk ik dat de kwartiertjes teveel en te weinig elkaar aardig opheffen.

harruz
26 augustus 2005, 11:52
zei jael:

--------------------------------------------------------------------------------

Of liep het urengemiddelde wereldwijd zo hard achteruit dat ze elk kwartiertje mee willen pikken???

zegt harruz:
zou het hier mischien nog eerder gaan om het aantal Verkondigers op het jaarbericht op te schroeven?

ik ben het dus eens met wat XAN zei.

WAT EEN TOENAME!!!

Ben wel nieuwsgierig naar hoeveel dopelingen er waren de afgelopen 30 jaar en hoeveel er per saldo bijgekomen zijn.!!! (hint hint)

Harruz.

harruz
26 augustus 2005, 12:01
in antwoord op wat XAN zei over gemeentegemiddelden:

Ik kan me haast niet voorstellen dat het gemeentegemiddelde een uitvinding was van de gemeentes zelf. want:

Als er elke maand in de Koninkrijksdienst de gemiddelden vermeld staan voor pioniers, hulppioniers, verkondigers- betreffende uren, tijdschriften, nabezoeken en bijbelstudies- dan is het eigenlijk een logische vervolg
daarop dat de gemeentes dat ook doen om te zien of ze n beetje in de pas lopen met het LANDSgemiddelde.

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat de kringopziener zich toch ook op die manier met de gemeenteberichten bezighoudt?

en dat daarna een lezing komt met de behoeften van de kring?
of plaatselijke behoeften?

In de jaren 60 was het in ieder geval al zo dat op de dienstvergadering een onderdeel was met een groot bord op het podium waarop stond HET DOEL (10 uur en 12 tijdschr. en 6 nabezoeken en .. bijbelstudies)
en dat de gemeente daar wel mee bezig was.)

Maar de koninkrijksdienst wordt toch van HOGERHAND geschreven?
En dus ook wat op de de dienstvergadering behandeld moet worden.

groetjes Harruz

harruz
26 augustus 2005, 12:07
In de WT 1/7/1994 wordt de uitdrukking

Gemeentegemiddelde

wel gebruikt. (in de hele Library 1 keer, maar toch....)

citaat:
Als zij bijvoorbeeld vergelijkingen maken door degenen te prijzen die het gemeentegemiddelde van in de prediking bestede uren hebben behaald of overschreden, en daardoor onuitgesproken kritiek leveren op degenen die dat niet hebben gehaald, hoe zullen dan degenen zich voelen die misschien een deugdelijke reden hebben gehad om veel minder tijd te rapporteren
(blz 23-2 8 )

einde citaat

Harruz

Mara
26 augustus 2005, 13:04
Het gemeentegemiddelde mag dan in de lectuur niet vaak voorkomen, in de praktijk wordt er wel rekening mee gehouden. De voorlaatste keer sprak onze KO nog lovende woorden over onze gemeente omdat wij het hoogste gemiddelde van de hele kring hadden. :roll:

Dat bord uit de jaren 50/60 kan ik me ook nog wel herinneren. Elke maand plakte mijn vader daar de resultaten van de gemeente op. Volgens mij in zwart en de gemiddelden in rood. Bovenaan stond voor elke categorie het doel, inderdaad die 10 uur p.m. Regelmatig werd ook het bericht besproken en werd ons aangemoedigd naar die 10 uur te streven of, als dat onmogelijk was, toch te streven naar het gemeentegemiddelde.

Xan
26 augustus 2005, 14:25
Inderdaad Harruz,

De uitdrukking gemeentegemiddelde wordt hier genoemd, en het bevestigd volgens mij juist dat het WTG niet onverdeeld gelukkig is met het gebruik van deze term. Gezien de context waarin ze het hier plaatsen.

In tabellen in de lectuur worden cijfers gebruikt, maar het wordt door plaatselijke ouderlingen verkeerd gebruikt, namelijk om de individuele verkondiger af te rekenen en met getalletjes om de oren te slaan. Sommige kringopzieners doen er ook aan mee, helaas.

Ik blijf er bij dat de intentie van het bijhouden van velddienstberichten goed is, maar dat er teveel op macht beluste figuren rondlopen die met deze (vertrouwelijke) informatie niet verstandig om gaan.

harruz
26 augustus 2005, 14:33
Hoi Xan,

Ergens hierboven schreef jij ook dat ANONIEM bericht inleveren een goed idee zou zijn, wel daar ben ik het volledig mee eens.
ALS er al bericht moet bijgehouden worden, dan beter anoniem.

Maar helaas worden de verkondigers er wel op afgerekend en worden de cijfers geheel en al verkeerd gebruikt.
Maar ik ben in dezen niet overtuigd van de onschuld van het WTG,
ik denk eerder dat dit ook als machtsmiddel wordt gebruikt.

Bijv. herinner ik me hoe het Japanse landsgemiddelde als voorbeeld genomen werd voor hard werken, tegenover de europese mentaliteit.

groetjes harruz

Xan
26 augustus 2005, 14:46
Helemaal mee eens Harruz,

De Japanners zijn een prachtvoorbeeld, zeker voor de inzakkende West-eurpese JG. Volgens mij trouwens een cultuurgebonden verschijnsel, want de gemiddelde Japanner heeft 10 vakantiedagen per jaar, en tijdens z'n vakantie gaat 'ie dan het liefst gewoon naar z'n werk om aldaar zijn vervanger te begeleiden en met raad en daad te ondersteunen. (Hoewel het met de Japanse jeugd van tegenwoordig ook wel wat aan het veranderen is). Maar het is waar, je hebt landsgemiddelden, kringgemiddelden, gemeentegemiddelden, boekstudiegemiddelden en hoe lager je afdaalt in de pyramide, des te gevaarlijker het gebruik van de cijfers wordt.

Lambert
26 augustus 2005, 18:11
Nu 1914 onderuit gehaald is aan de hand van feiten,vraag ik mij af wat of de predikingsboodschap nu is, volgens mij kun je niet meer spreken dat het Koninkrijk opgericht is als Goed Nieuws, blijft alleen over dat Jezus zich tbv. de mensheid heeft geofferd, dit is dus ook wat alle Christelijke Kerken belijden en is momenteel wereldomvattend

paulat
26 augustus 2005, 18:40
Nu 1914 onderuit gehaald is aan de hand van feiten,vraag ik mij af wat of de predikingsboodschap nu is, volgens mij kun je niet meer spreken dat het Koninkrijk opgericht is als Goed Nieuws, blijft alleen over dat Jezus zich tbv. de mensheid heeft geofferd, dit is dus ook wat alle Christelijke Kerken belijden en is momenteel wereldomvattend

Hoi Lambert,

We kunnen toch nog prediken dat er koninkrijk zal komen dat nooit ten gronde gericht zal worden en dat al deze andere koninkrijken ten gronde zal richten. -Dan.2:44

Groet,

Tsuyoshi

Lambert
26 augustus 2005, 19:25
Hallo Tsuyoshi
Inderdaad zal er niet veel anders overblijven, ik vraag me wel af of dit wel zin heeft om iedere 14 dagen bij dezelfde mensen op de stoep te staan met deze boodschap, maar je hebt eigenlijk wel gelijk er is nog genoeg over, toch wijkt deze visie af van het WTG dus als JG kun je m.i. niet fungeren
Hartelijke Groeten Lambert
NB. En wat dacht je als je met andere Br. bij iemand aan de deur komt met een andere visie :-)))

harruz
26 augustus 2005, 19:29
Nog afgezien van het feit, dat je als loper van het WTG geidentificeerd wordt,
nou daar zie ik van af.

Ik praat liever gewoon over de bijbel, Jehovah, Jezus en het Koninkrijk.

Aan de hand van de bijbel itself, kan je toch ook prediken over het Koninkrijk?

Van deur tot deur is toch echt HET kenmerk van de JG.

( liefde zou het kenmerk moeten zijn, maar ja....)

paulat
26 augustus 2005, 19:35
Hallo Tsuyoshi
Inderdaad zal er niet veel anders overblijven, ik vraag me wel af of dit wel zin heeft om iedere 14 dagen bij dezelfde mensen op de stoep te staan met deze boodschap, maar je hebt eigenlijk wel gelijk er is nog genoeg over, toch wijkt deze visie af van het WTG dus als JG kun je m.i. niet fungeren
Hartelijke Groeten Lambert
NB. En wat dacht je als je met andere Br. bij iemand aan de deur komt met een andere visie :-)))

Hoi Lambert,

Opmerkelijk is dat ze dat wel verkondigen. Het onderwerpen van andere koninkrijken moet namelijk nog plaatsvinden.

Groet,

Tsuyoshi