PDA

View Full Version : OT: Wie is werkelijk de getrouwe en beleidvolle slaaf?

Egbert
24 november 2007, 09:25
Ik kom soms Christenen tegen, op straat of aan de deur, die deze tekst schijnen te begrijpen, in Mattheus 24:45.

Zij zeggen ook, dat het met 'nauwkeurige kennis' te maken heeft. Maar het is zo vreemd, nauwkeurige kennis moet ik zelf kunnen controleren, niet? Is er iets geheim of zo?

Als ik dan vraag wie de 'Getrouwe en beleidvolle slaaf is' dan krijg ik steevast antwoorden over wie het niet zijn.

Een lijstje:

afvalligen, die niet (meer) evangeliseren (???)
Christenen die heidense gebruiken onderhouden, zoals Kerstmis.
De suggestie kwam, dat ik zelf de onbeleidvolle slaaf zou zijn
(vreemd 1) dat zou inhouden dat als ik het met hen eens was, ineens de beleidvolle slaaf wordt.
(Vreemd 2) Waarom werden deze Christenen ineens 'aggressief' na het krijgen van deze vraag?Alsof dan automatisch duidelijk is, wie wel de getrouwe slaaf is.

Waarom ligt dit zo gevoelig en kan ik deze vraag niet stellen en gewoon rechtstreeks antwoord krijgen?

Dus wie is wel de getrouwe en beleidvolle slaaf?

Graag naam/namen en rugnummer(s)!

Lambert
24 november 2007, 10:10
Tot op heden bestaat er geen beleidvolle en getrouwe slaaf. Die hier uitdrukkelijk voor uitkomen zijn niet beleidvol en ook niet getrouw. Wij kunnen er op aan dat hun kandelaars van hun plaatsen verwijderd worden (de 7 gemeenten in Openbaring) en dat de werkelijke getrouwen uit deze gemeenten gered worden.

Maarten
24 november 2007, 11:53
Waarom ligt dit zo gevoelig en kan ik deze vraag niet stellen en gewoon rechtstreeks antwoord krijgen?

zie: http://www.paradise-cafe.nl/showthread.php?t=1427

Elle
24 november 2007, 14:38
Ik kom soms Christenen tegen, op straat of aan de deur, die deze tekst schijnen te begrijpen, in Mattheus 24:45.

Zij zeggen ook, dat het met 'nauwkeurige kennis' te maken heeft. Maar het is zo vreemd, nauwkeurige kennis moet ik zelf kunnen controleren, niet? Is er iets geheim of zo?

Als ik dan vraag wie de 'Getrouwe en beleidvolle slaaf is' dan krijg ik steevast antwoorden over wie het niet zijn.

Een lijstje:

afvalligen, die niet (meer) evangeliseren (???)
Christenen die heidense gebruiken onderhouden, zoals Kerstmis.
De suggestie kwam, dat ik zelf de onbeleidvolle slaaf zou zijn
(vreemd 1) dat zou inhouden dat als ik het met hen eens was, ineens de beleidvolle slaaf wordt.
(Vreemd 2) Waarom werden deze Christenen ineens 'aggressief' na het krijgen van deze vraag?Alsof dan automatisch duidelijk is, wie wel de getrouwe slaaf is.

Dus wie is wel de getrouwe en beleidvolle slaaf?

Graag naam/namen en rugnummer(s)!

Hoi Egbert,

Ieder die bij de aankomst van de Heer van het huis getrouw wordt bevonden in het verrichten van de taak die hem was opgedragen, of het nu voedsel bereiden, voedsel verbouwen op de akker, de deur in de gaten houden als deurwachter, kortom alles wat zich voor doet aan werk in een huis met slaven (Markus 13:34).

We zien in Matth. 24:45 dat er daar staat dat een slaaf al aangesteld was, dus in Jezus' tijd.
En in Lukas 12:42 gaat het over het feit dat de slaaf daar nog aangesteld moest worden.

We moeten ook niet vergeten dat het een illustratie is. Het is slechts een verhaal om iets te illustreren. En een illustratie kan men niet tot realiteit verheffen als ware het een werkelijk gegeven. En dat is iets wat het WTG wél heeft gedaan. Zij hebben het gemaakt tot een profetie die slechts hén betreft.

Groetjes,
Elle

dolce
24 november 2007, 21:18
Egbert, e.a.

Zouden de woorden uit Spreuken en Prediker ook tijdloos bezien en gelezen kunnen worden?

Dan denk ik persoonlijk aan Prediker 1: 12 - 18

http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&m=Pred+1&id18=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&pos=0&set=10&l=nl&idp0=19&idp1=38&idp2=17&idp3=36&idp4=18

Zolang er achter de tekst in Matth 24:45 ... nog steeds in bijna alle vertalingen een vraagteken te lezen staat, maak ik me er niet druk meer om.

Veeleer is het, net wat Elle zegt, een illustratie die in begin eerste eeuw GT gebruikt werd om iets duidelijk te maken. Geschiedkundig te bezien. Met exegese oid, in welke vorm dan ook, kan het mi niet worden uitgelegd.

groet Dolce

Egbert
24 november 2007, 22:23
lieve allen, dit bericht is een vraag aan het publiek, niet aan PC :)