PDA

View Full Version : OT: Tegenstrijdigheid in de WTG-leer

Elle
3 januari 2008, 17:43
Hoi allemaal,

Terwijl ik nog JG was (25 jaar geleden), maar al wel twijfelde aan verschillende leringen, kwam bij mij een vraag naar boven over wat het WTG zegt over de val van Babylon de Grote, afgekort BdG, (voor het WTG is dat het wereldrijk van valse religie).

In het voorbeeld (zoals jullie weten vind het WTG het leuk om zeer veel voorbeeld/tegenbeeld of type/antitype theologie te gebruiken) zien we dat de wateren van de Eufraat eerst moesten zakken (opdrogen) voordat men via de rivierbedding ongezien de stad Babylon kon binnengaan en veroveren. Om dat water te laten zakken werd de rivier omgeleid voor zover ik weet. De wateren waren een beeld van de mensen waarover Babylon macht had.

Wat zien we in het tegenbeeld? De wateren (de mensen die in de macht van het BdG zijn) waren nog volop aanwezig in 1919 toen het BdG viel in de leer van het WTG. Er was niets opgedroogd, noch gezakt. BdG had nog steeds alle heerschappij over haar water, haar volk wat in onderworpenheid aan haar was.

Dus hoe is het mogelijk dat BdG gevallen kon zijn in 1919? De bevrijders hadden kennelijk schepen meegenomen zodat ze in 1919 met droge voeten binnen konden komen ...... :declare.gif:.

Groet,
Elle

Chris
3 januari 2008, 18:02
Hoi Elle,
wat het WTG aan leerstellingen te bieden heeft, een keer zo dan weer anders, eerlijk gezegd het laat me koud, daar je op de duur helemaal in verwarring geraakt.
Zover ik de bijbelse uitleg over BdG versta, heeft deze "val" betrekking op de eindtijd en wel dan wanneer de Antichrist mbv. de Valse Profeet aan de macht komt of reeds gekomen is.
De Antichrist zal een exclusieve aanbidding van de mensheid verlangen en zal daarom BdG ten val brengen, wat Hem ook zal lukken.
Enkel ware Christenen zullen zich niet onderwerpen, waardoor de Antichrist zich ook op hen zal concentreren, dit is dan tevens het moment dat God zal ingrijpen.
Ik hoop dat ik mijn les goed geleerd heb.
Groet,
Suca.

Elle
3 januari 2008, 19:16
Hoi Elle,
wat het WTG aan leerstellingen te bieden heeft, een keer zo dan weer anders, eerlijk gezegd het laat me koud, daar je op de duur helemaal in verwarring geraakt.
Zover ik de bijbelse uitleg over BdG versta, heeft deze "val" betrekking op de eindtijd en wel dan wanneer de Antichrist mbv. de Valse Profeet aan de macht komt of reeds gekomen is.
De Antichrist zal een exclusieve aanbidding van de mensheid verlangen en zal daarom BdG ten val brengen, wat Hem ook zal lukken.
Enkel ware Christenen zullen zich niet onderwerpen, waardoor de Antichrist zich ook op hen zal concentreren, dit is dan tevens het moment dat God zal ingrijpen.
Ik hoop dat ik mijn les goed geleerd heb.
Groet,
Suca.

Hoi Suca,

Wij hebben op de één of andere wijze elk onze opvatting over het soort zaken die jij beschrijft. Ik geloof niet zozeer in DE anti-christ, wel in velen die het zijn, daar zij de (eerste) komst van Christus in het vlees niet erkenden (zie de Johannes-brieven). Zij geloofden dat de Christus een geestelijk wezen was die OP Jezus kwam en hem weer verliet aan het kruis.
De Christus was in hun ogen dus iemand anders dan Jezus.

Daarnaast is er een betekenis van het woord anti-christ die betekent dat men zichzelf in de plaats van Christus stelt. Het WTG heeft zichzelf naast Christus geplaatst als mede-redder, want al gelooft men in Christus en zijn offer, als men niet ook in hen gelooft is men niet gered.

Groet,
Elle