PDA

View Full Version : Een liefdewet in harten (OT)

paulat
1 oktober 2005, 22:52
Mijn complimenten voor de artikel in de Wachttorenstudie van deze week (15aug,2005) getiteld: "Een liefdewet in harten". In lange tijd heb ik zoiets niet gelezen in de Wachttoren. Vooral paragraaf 8 is interessant om te citeren:

In tegenstelling tot de natuurlijke Israelieten, die zich door geboorte aan de Mozaische wet moesten houden, blijven Christenen uit vrije wil onder de wet van de Christus, waarbij factoren als ras en geboorteplaats niet ter zake doen. Ze leren Jehovah en zijn eigen kennen en verlangen ernaar zijn wil te doen. Omdat gezalfde Christenen Gods wet "in hun binnenste" hebben, 'in hun hart geschreven' als het ware, gehoorzamen ze God niet alleen omdat hij degenen die ongehoorzaam zijn kan straffen, en evenmin uitsluitend uit plichtsbesef. Hun gehoorzaamheid is geworteld in iets wat fundamenteler en veel en veel krachtiger is, en ook degenen die tot de andere schapen behoren zijn gehoorzaam omdat ze Gods wet in hun hart hebben.

Nu nog in de praktijk toepassen.

Groet,

Tsuyoshi

harruz
2 oktober 2005, 01:07
proef ik uit deze paragraaf dat de andere schapen geen Christenen zijn?

paulat
2 oktober 2005, 09:50
Volgens mij bedoelen ze geen gezalfde Christenen

Jaël
2 oktober 2005, 10:18
Kom op Paulat - het staat er letterlijk!!

Omdat gezalfde Christenen Gods wet "in hun binnenste" hebben, 'in hun hart geschreven' als het ware, gehoorzamen ze God niet alleen omdat hij degenen die ongehoorzaam zijn kan straffen, en evenmin uitsluitend uit plichtsbesef

Dit is inderdaad een voorbeeld hoe het wtg stiekempjesweg de "gewone" christen tot een lagere soort maakt.

Gisteren op de kring werd ook even vermeld dat "de in het linnen geklede man uit Ezechiël" de gezalfden afbeeldt. ZIJ doen dus het KENTEKENINGSwerk.

Toen kwam er wat houterig achteraan... "en wij dan? Ja... eh.. wij helpen hun."

paulat
2 oktober 2005, 10:35
Hoi Jael,

Daar staat toch niet dat alleen gezalfden Christenen zijn. Wanneer je het genootschap een brief zou sturen en hen zou zeggen dat alleen gezalfden de Christenen zijn dan weet ik haast zeker dat je een brief terug krijgt met de mededeling dat dat absoluut incorrect is. Of er bepaalde mensen binnen het bl inderdaad minderwaardig denken over de zogenoemde 'niet gezalfden', dat weet ik niet. Dat zal in meeste gevallen moeten betekenen dat ze zich als mindwaardigen bezien aangezien de meeste binnen het bl zichzelf niet tot de gezalfden rekenen.

Overigens is het misschien interessant om het hele artikel te lezen voor degenen die dat niet hebben gedaan en haal voor de verandering eens de positieve dingen eruit. :wink:

Groet,

Tsuyoshi

Jaël
2 oktober 2005, 12:28
Ik begrijp wel wat harruz bedoelt hier - er wordt met nadruk over de gezalfden gesproken die Gods wet in hun hart hebben.... alsof niet alle christenen dat hebben!

Ik heb nog wat vragen bij het artikel.
-------------------------------------------------------------------------------------
In par. 5 wordt de tekst exodus 19: 5 en 6 aangehaald.

(Exodus 19:5-6) 5 Nu dan, indien GIJ mijn stem strikt zult gehoorzamen en mijn verbond inderdaad zult onderhouden, dan zult GIJ stellig uit alle [andere] volken mijn speciale bezit worden, want de gehele aarde behoort mij toe. 6 En GÍJ zult mij een koninkrijk van priesters en een heilige natie worden.’ Dit zijn de woorden die gij tot de zonen van Israël dient te zeggen.”

Zouden alle Israelieten koningen en Priesters worden? Zo ja, waar? Zij hadden immers geen hemelse roeping?! (roeping op de WTG manier)
-------------------------------------------------------------------------------------

Dan par. 8, waaruit jij al een zinsnede aanhaalt.
Er wordt de nadruk gelegd op gezalfde christenen. Hoevaak komt deze term in de bijbel naarvoren? (verschil tussen gezalfde christenen en NIET-gezalfde christenen?)
------------

In par. 6 wordt gesproken over HET NIEUWE VERBOND waaraan volgens WTG alleen de Gezalfden deel hebben met Jezus. Jezus "prentte Jehovah's wet in de geest en het hart van zijn discipelen door de dingen die hij deed en zei."

De tekst "Ik wil mijn wet in hun binnenste leggen en in hun hart zal ik ze schrijven" wordt in par. 6 duidelijk van toepassing gebracht op het nieuwe verbond = dus de gezalfden.

Toch wordt in par. 8 dan weer gezegd dat het ook voor de andere schapen geldt - dat zij die wet eveneens in hun binnenste hebben! Geldt het nu alleen voor de gezalfden, of ook voor ons allemaal?!

In het gedeelte na jouw aanhaling, zien we de volgende zinsnede: ...en ook de andere schapen zijn gehoorzaam omdat ze gods wet in hun hart hebben.

Als de andere schapen Gods wet eveneens in hun hart hebben, waarom hebben ze dan de uitleg van het WTG nodig om de bijbel te begrijpen?

Par. 10 spreekt over de buitengewone liefde die ware christenen elkaar betonen, als voornaamste eigenschap waaran ze te herkennen zijn.

Wat is de voornaamste eigenschap waaraan getuigen te herkennen zijn?
Volgens mij het predikingswerk.

Aan wie tonen ze BUITENGEWONE liefde?

(Mattheüs 5:46-47) 46 Want als GIJ liefhebt die U liefhebben, wat voor beloning hebt GIJ dan? Doen ook de belastinginners niet hetzelfde? 47 En als GIJ alleen UW broeders groet, wat voor buitengewoons doet GIJ dan? Doen ook de mensen der natiën niet hetzelfde?

Op de kringvergadering gisteren werd Galaten 6: 10 aangehaald-
(Galaten 6:10) 10 Laten wij daarom dus, zolang de tijd voor ons er nog gunstig voor is, het goede doen jegens allen, maar vooral jegens hen die aan [ons] verwant zijn in het geloof.

Daarbij werd het gedeelte dat wij het goede moeten doen jegens ALLEN compleet genegeerd - goed zijn doen we namelijk tegenover onze broeders en zusters.(volgens de spreker)

En dat, zoals mattheus 5 zegt, is niets bijzonders, dat doen de mensen der natiën ook.

Een positief puntje vond ik inderdaad ook, en wel in par.15 - waar staat: Onze liefde voor Jehovah zal ons, geholpen door zijn heilige geest, in staat stellen de oude persoonlijkheid met haar praktijken af te leggen en ons te bekleden met de nieuwe persoonlijkheid.

In paragraaf 19 tenslotte wordt Hebr. 8: 10 aangehaald- wederom over het nieuwe verbond- dat dus in principe over de gezalfden gaat, en niet over ons. Toch wordt er van ons verwacht aan de bijbehorende voorwaarden te voldoen!

Par. 20 toont nog een staaltje van wensdromen:
Hoewel Jehovah's Getuigen in veel landen wonen, veel talen spreken en veel culturen vertegenwoordigen is hun godsdienstige eenheid ongeëvenaard. Die eenheid bezorgt hun Jehovah's gunst.
Ook hier nog twee gedachten:

1) Is er werkelijk eenheid???
Die godsdienstige eenheid wordt afgedwongen - eenmaal in de organisatie wordt je niet toegestaan iets anders te denken, (laat staan te bediscussiëren) op straffe van uitsluiting.

2) Waar staat in de bijbel dat eenheid tot Jehovah's gunst leidt?Gods gunst is voor hen die HEM liefhebben en ZIJN wil doen. Dat hoeft dus niet per definitie de wil van het WTG te zijn...
LIEFDE is (het hoofddoel van) de christelijke wet - niet eenheid. LIEFDE leidt wel tot eenheid. Maar eenheid is geen doel op zich dat afgedwongen moet worden.

paulat
2 oktober 2005, 12:52
Hoi Jael,

De achterliggende gedachte van het artikel vind ik mooi. Het gaat niet om de regels en wetjes maar om de liefde. De liefde moet de basis zijn van je aanbidding. De werken komen vanzelf voort uit de liefde voor God en je naaste. Het is inderdaad zo dat het WTG een anderen interpretatie heeft i.v.m het nieuwe verbond, en degenen die daar in zijn opgenomen, dan volgens mij velen van ons. Maar dat is volgens mij niet het achterliggende gedachte van dit artikel.

Groet,

Tsuyoshi

paulat
2 oktober 2005, 13:01
Overigens kan ik van de 20 paragrafen er ongeveer 3 vinden waarvan ik zeg dat ik het er niet mee eens ben aangezien ik over de betreffende gedachte een andere interpretatie heb. Maar dat heb je weleens vaker in artikelen zoals ik dat ook bijvoorbeeld heb met enkele essays van e-Watchman. Maar over het algeheel genomen vind ik het goed verwoord.

Jaël
2 oktober 2005, 17:30
Paulat -

Je zegt het mooi: Ze hebben het goed verwoord.
het punt is helaas dat de werkelijkheid anders is!

Ten tweede: De achterliggende gedachte hier is dat liefde de drijfveer is. Mee eens.

Maar het probleem is dat ze met die kleine grammaticale details en woordkeuze, zoals betreffende gezalfde christenen juist continue "onwaarheid'in ons hoofd prenten.

Er gaat geen studie voorbij dat niet hetzij de gezalfden, hetzij de getr. en bel. slaaf worden genoemd - wellicht niet als hoofdthema, maar:

Gutta cavat lapidem, non vi sed saepe cadendo

Oftewel:

Een druppel holt een steen uit, niet met geweld maar door vaak te vallen.

Zo worden wij uitgehold, door die telkens opnieuw vallende druppels betreffende de gezalfde klasse.

Ook al is dat niet het thema van die studie - het wordt ons WEL even weer onder de aandacht gebracht...

paulat
2 oktober 2005, 19:38
Paulat -

Je zegt het mooi: Ze hebben het goed verwoord.
het punt is helaas dat de werkelijkheid anders is!

Ten tweede: De achterliggende gedachte hier is dat liefde de drijfveer is. Mee eens.

Maar het probleem is dat ze met die kleine grammaticale details en woordkeuze, zoals betreffende gezalfde christenen juist continue "onwaarheid'in ons hoofd prenten.

Er gaat geen studie voorbij dat niet hetzij de gezalfden, hetzij de getr. en bel. slaaf worden genoemd - wellicht niet als hoofdthema, maar:

Gutta cavat lapidem, non vi sed saepe cadendo

Oftewel:

Een druppel holt een steen uit, niet met geweld maar door vaak te vallen.

Zo worden wij uitgehold, door die telkens opnieuw vallende druppels betreffende de gezalfde klasse.

Ook al is dat niet het thema van die studie - het wordt ons WEL even weer onder de aandacht gebracht...

Ik heb het wel eens vaker gezegd maar we kunnen niet zeggen dat zij niet de waarheid hebben net zoals zij niet van ons kunnen zeggen dat wij niet de waarheid hebben. Daarom kunnen we ook niet zeggen dat personen die er stellig van overtuigd zijn dat de heilige geest een persoon is een valse leer aanhangen tenzij ze opzettelijk bedriegen dus leren wat ze zelf niet geloven. Kwestie van interpretatie. Je krijgt mi anders de pot verwijt de ketel effect.

Groet,

Tsuyoshi

paulat
2 oktober 2005, 19:52
Overigens kan ik van de 20 paragrafen er ongeveer 3 vinden waarvan ik zeg dat ik het er niet mee eens ben aangezien ik over de betreffende gedachte een andere interpretatie heb. Maar dat heb je weleens vaker in artikelen zoals ik dat ook bijvoorbeeld heb met enkele essays van e-Watchman. Maar over het algeheel genomen vind ik het goed verwoord.Na mijn inzien laat Gal 6:10 ons na denken hoe wij in goede tijden met elkaar horen om te gaan,als ons dat nu al niet eens lukt....
hoe zullen we dan tijdens verdrukking elkaar lief hebben,
en er voor elkaar zijn? Het is dus een graatmeter!
Natuurlijk moet onze liefde naar alle mensen even groot zijn ,maar dit zal niet in de praktijk worden gebracht als we al reeds met moeite elkaar als mede aanbidders liefhebben.Ef 2:19.laat het ons iets beter begrijpen.
De eerste christenen leefde onder veel verdrukking.
Juist daarom was het voor hun des te belangrijker op elkaar te kunnen bouwen in christus liefde.Esther.

Hoi Esther,

Wat je zegt is inderdaad waar. Persoonlijk geloof ik niet dat religies voor Jehovah ter verantwoording geroepen zullen worden maar personen individueel. In elke Christelijke denominatie heb je ware oprechte Christenen en al die Christenen bij elkaar zijn Gods volk oftewel vormen het Israel Gods. Het gaat er om wat er in het hart van de persoon individueel omgaat. Hoe is zijn of haar liefde voor God de Almachtige. Voor deze personen zal het niet moeilijk zijn om in tijden van verdrukking elkaar de nodige steun en liefde te geven.

Groet,

Tsuyoshi