PDA

View Full Version : JG in Duitsland stap dichter bij erkenning (OT)

Boanerges
25 maart 2005, 14:59
Dagblad Trouw, 25 maart 2005:

"De Duitse overheid moet JG dezelfde rechten toekenen als de andere gevestigde kerken, was het vonnis die gisteren uitgesproken werd door een Berlijnse rechtbank na een vijftien jaar durend juridisch gevecht tussen JG en de deelstaat Berlijn. De Berlijnse rechtbank bepaalde dat hoger beroep niet mogelijk is, maar daartegen gaat Berlijn in beroep bij de hoogste instantie, het Bundensverwaltingsgericht, die in 2003 al eens de zaak terugverwees naar de lagere Berlijnse rechtbank.

De wettige status van kerkgemeenschap, waarop JG aanspraak maken, geeft recht op vrijstelling van bepaalde belastingen, en op uitkeringen van het kerkgeld dat de staat via belastingen int van ingeschreven kerkleden. Ook zouden JG dan afgevaardigden mogen sturen naar raden van toezicht bij de openbare omroepen.In deze slepende zaak haalde de deelstaat Berlijn als eens bakzeil bij het Bundesverfassungsgericht, dat waakt over de grondwet. Daar betoogde Berlijn dat JG de democratie bedreigen, omdat ze hun leden verbieden te stemmen en de staat afschilderen als satanisch. Berlijn verloor,maar bleef erbij dat een aantal praktijken van JG op gespannen voet staan met de wet. Zo zou de de gemeenschap uittredende leden en hun gezinnen psychisch onder druk zetten, kinderen aan een rigide opvoeding onderwerpen en hen in gevaar brengen door ze bloedtransfusies te onthouden.
In zijn vonnis van gisteren noemt de rechtbank deze aantijgingen onvoldoende onderbouwd. Diezelfde conclusie trok dezelfde rechtbank in het eerste proces, in 1990."
[hr:79e7bc9c71]
http://www.berlin.de/senjust/gerichte/ovg/presse/archiv/24409/index.html

[web:79e7bc9c71]http://www.berlin.de/senjust/gerichte/ovg/presse/archiv/24409/index.html[/web:79e7bc9c71]

GLADIATOR
25 maart 2005, 18:21
Je moet er wat voor over hebben om je recht te halen. :)

En je recht halen om niets tekort te komen is theocratisch.

Anderen hun recht laten halen om verder te kunnen is goddeloos.

Die moet je uitsluiten.

WTG, WTG toch..................

23 Daarom is het koninkrijk der hemelen gelijk geworden aan een mens, een koning, die afrekening wilde houden met zijn slaven. 24 Toen hij met de afrekening begon, werd er een man binnengebracht die hem tienduizend talenten [= 60.000.000 denarii] schuldig was. 25 Omdat hij echter niet over de middelen beschikte om [ze] terug te betalen, beval zijn meester dat hij met zijn vrouw en zijn kinderen en al wat hij bezat, verkocht zou worden en de betaling zou worden voldaan. 26 Daarom viel de slaaf neer en ging hem hulde brengen en zei: ’Heb geduld met mij en ik zal u alles terugbetalen.’ 27 Daar de meester van die slaaf hierdoor tot medelijden werd bewogen, liet hij hem gaan en schold hem zijn schuld kwijt. 28 Maar die slaaf ging naar buiten en trof een van zijn medeslaven, die hem honderd denarii schuldig was; en hij pakte hem beet en ging hem wurgen en zei: ’Betaal terug wat gij schuldig zijt.’ 29 Daarom viel zijn medeslaaf neer en verzocht hem voorts dringend en zei: ’Heb geduld met mij en ik zal u terugbetalen.’ 30 Hij wilde echter niet, maar ging heen en liet hem in de gevangenis werpen totdat hij terugbetaald zou hebben wat hij schuldig was. 31 Toen nu zijn medeslaven zagen wat er gebeurd was, werden zij zeer bedroefd, en zij gingen hun meester duidelijk maken wat er allemaal gebeurd was. 32 Toen ontbood zijn meester hem en zei tot hem: ’Slechte slaaf, ik heb u al die schuld kwijtgescholden toen gij mij er dringend om verzocht. 33 Hadt gij dan op uw beurt niet barmhartig met uw medeslaaf moeten zijn, zoals ook ik barmhartig met u ben geweest?’ 34 In gramschap ontstoken leverde zijn meester hem toen over aan de gevangenbewaarders, totdat hij alles terugbetaald zou hebben wat hij schuldig was. 35 Zo zal ook mijn hemelse Vader met U handelen indien niet een ieder van U zijn broeder van harte vergeeft.”

Boanerges
1 april 2005, 19:23
Interview met Jürgen Kipp, de rechtbankpresident van de OVG in Berlijn, en Andreas Finke, deskundige voor bijzondere christelijke groepen. Dit interview is op 30 maart jl. door de Deutschlandfunk uitgezonden. Je kunt dit MP3-bestandje (ong. 1 MB) op het volgende adres downloaden:

http://ondemand-mp3.dradio.de/file/dradio/2005/03/30/dlf_0942.mp3

Transcriptie (Duits):

Jürgen Kipp: "Es ist richtig, dass die Zeugen Jehovas gegen Bluttransfusionen eintreten. Die entscheidende Frage für uns war, was passiert genau in einer solchen Situation. Also man macht es sich am Besten an einem Beispiel klar. Es liegt ein kleines Kind im Krankenhaus, die Mediziner sagen es muss eine Bluttransfusion durchgeführt werden, die Eltern dieses Kindes gehören den Zeugen Jehovas an und sagen "Nein die Einwilligung dafür geben wir nicht". Die Mediziner lassen das Kind, ich sage es ganz drastisch, nicht sterben."

Moderator: Nein, ethische Bedenken hat Jürgen Kipp, vorsitzender Richter beim Berliner Oberverwaltungsgericht, nicht. Bis heute seien keine Fälle bekannt, dass lebensrettende Massnahmen durch Zeugen Jehovas verhindert worden wären. Auch die sogenannten Aussteigerberichte ehemaliger Zeugen, die dem Gericht gleich kistenweise vorgelegt wurden, haben die Richter nicht beeindruckt. Den Aussagen über Repressionen innerhalb der Gruppe oder etwa die Verweigerung von Bildung für die Kinder von Zeugen, seien von einem hohen Mass an Subjektivität geprägt. Was dem Gericht fehlte, waren Gutachten von Aussenstehenden, die eine Nötigung oder gar Gefährdung von Gruppenmitgliedern oder Aussteigern bescheinigen würden, sagt Richter Kipp.

Jürgen Kipp: Es gibt auch solche objektiven Äusserungen oder Darstellungen nicht von anderen staatlichen Instanzen. Also beispielsweise von Ärztekammern. Oder in Berlin hat man rumgefragt in den Schulen, also über die Schulpsychologen oder über die Lehrerschaft, gibt es Berichte darüber, dass Kinder, Schüler, solchen Repressionen ausgesetzt sind, wo dann diese Grenze überschritten wird. Das ist nicht der Fall.

Moderator: Mit der erstmaligen Anerkennung als Körperschaft in Berlin ist damit zu rechnen, dass nun auch in den anderen Bundesländern für alle rund 170.000 Zeugen in Deutschland Körperschaftsklagen eingereicht werden. Denn mit dem Körperschaftsstatus erhalten Glaubensgemeinschaften eine Reihe von Vorteilen. So haben die Berliner Zeugen wie die Kirchen nun das Recht zur Erhebung von Steuern und das Recht auf eigene Beamte. Als Körperschaft anerkannte Religionsgemeinschaften sind zur Seelsorge beim Militär, in Krankenhäusern, Strafanstalten und sonstigen öffentlichen Einrichtungen zugelassen. Das automatische Recht auf einen eigenen Religionsunterricht an staatlichen Schulen ergibt sich daraus jedoch nicht. Bei staatlichen Planungsverfahren müssen nun auch die Zeugen mit einbezogen werden. Und für eine Missionsreligion nicht uninteressant, eine Körperschaft des öffentlichen Rechts darf die Melderegister einsehen. Zeugen Jehovas könnten jetzt gezielt konfessionslose Menschen besuchen und werben.

Andreas Finke, Fachreferent für christliche Sondergruppen bei der evangelischen Zentralstelle für Weltanschauungsfragen kennt sogar noch weitere Vorteile:

Andreas Finke: Es hat vor allem natürlich einen Imagevorteil und auch den Vorteil, zum Beispiel, ist die Jugendarbeit einer Gemeinschaft, die Körperschaft öffentlichen Rechts ist, automatisch förderungsfähig, nach dem Kinder- und Jugendhilfegesetz. Also es bringt schon einige Vorteile auf die die Zeugen Jehovas natürlich rekurieren.

Moderator: Für den Weltanschuungsexperten kommt die Gerichtsentscheidung nicht überraschend. Obwohl es die Gemeinschaft der Zeugen Jehovas erst 150 Jahre gibt, trete langsam so etwas wie eine Verbürgerlichung, ja Verkirchlichung ein. Von dem vor Jahrzehnten noch verkündeten Weltuntergangsdaten habe man sich längst verabschiedet. Und auch die früher traditionelle Abwehr gegen den Staat, der von den Zeugen als vom Teufel befallen dämonisiert worden war, sei einer milderen Beurteilung gewichen. Zwar verweigern Zeugen weiterhin grundsätzlich den Militärdienst und streben keine politischen Ämter an, aber seit kurzer Zeit dürfen Zeugen Jehovas an Wahlen teilnehmen.

Andreas Finke: Das Paradox dieses Verfahrens, dieses 15 Jahre langen Verfahrens, besteht ja auch darin, das die Gemeinschaft in gewisser Weise nicht mehr die ist, die sie 1989/90 war, als die Verfahren eröffnet wurden. Sie haben in manchen wichtigen Punkten, zum Beispiel in ihrem Verhältnis zum Staat oder zu den demokratischen Wahlen, eine gewissen Kurskorrektur vorgenommen. Und das muss man eben auch, in aller Problematik, aber das muss man eben auch würdigen und am Ende dann doch sagen, gut dann werden sie eben auch Körperschaft.

Hungry 4 truth
1 april 2005, 23:41
Moderator: Von dem vor Jahrzehnten noch verkündeten Weltuntergangsdaten habe man sich längst verabschiedet. Und auch die früher traditionelle Abwehr gegen den Staat, der von den Zeugen als vom Teufel befallen dämonisiert worden war, sei einer milderen Beurteilung gewichen. Zwar verweigern Zeugen weiterhin grundsätzlich den Militärdienst und streben keine politischen Ämter an, aber seit kurzer Zeit dürfen Zeugen Jehovas an Wahlen teilnehmen.

Andreas Finke: Das Paradox dieses Verfahrens, dieses 15 Jahre langen Verfahrens, besteht ja auch darin, das die Gemeinschaft in gewisser Weise nicht mehr die ist, die sie 1989/90 war, als die Verfahren eröffnet wurden. Sie haben in manchen wichtigen Punkten, zum Beispiel in ihrem Verhältnis zum Staat oder zu den demokratischen Wahlen, eine gewissen Kurskorrektur vorgenommen. Und das muss man eben auch, in aller Problematik, aber das muss man eben auch würdigen und am Ende dann doch sagen, gut dann werden sie eben auch Körperschaft.
Vrij vertaald wordt er gezegd:

Verslaggever: De gedurende decennia verkondigde datums wanneer de wereld zou vergaan heeft men al lang vaarwel gezegd. En ook het vroegere standpunt mbt de staat, die door de Getuigen als door de Duivel bezeten afgeschildert werd, is vervangen door een mildere beoordeling. Nog steeds weigeren Getuigen militaire dienst en hebben geen politieke ambities, maar sinds korte tijd mogen Jehovah’s Getuigen aan verkiezingen deelnemen. (???)

Andreas Finke: De paradox in dit hele gebeuren is, dat in de 15 jaar gedurende deze zaak, de gemeenschap in zekere zin niet meer dezelfde is als dat ze dat was in 1989/90 toen deze zaak werd aangespannen. Zij heeft in vele belangrijke punten bv. in hun verhouding met de staat en ten opzichte van demokratisch stemmen een zekere koerswijziging ondernomen. (???)

Ik zet er mijn vraagtekens bij hoe buitenstaanders dit kunnen zeggen, tenzij er inderdaad een koerswijziging heeft plaatsgevonden en het WTG "vergeten is" ons hier over in te lichten.

Zouden ze soms de NGO affaire bedoelen?

NGO? Dat was toch een bilbiotheek? Of betekent het Nooit Goed Overdacht?

Broederlijke groeten, H4T

GLADIATOR
2 april 2005, 19:29
Als het echt zo is wat die verslaggever en die Andreas Finke beweren dan ben ik bang dat NGO niets anders betekend dan:

Naar Gog Overgelopen! :?

Overigens bedoel ik niet of JG wel of niet zouden mogen stemmen etc, etc.......

Ik bedoel meer de achterbakse WTG houding die twee verschillende gezichten gebruikt. Één voor de buitenwereld en één (strenge) voor "binnenshuis" naar JG toe.

"Ze zit eruit als een lam maar als ze spreekt is het een draak". :)

Boanerges
4 april 2005, 10:12
Bericht op de media-site van het WTG:

http://www.jw-media.org/newsroom/index.htm?content=/region/europe/germany/english/releases/religious_freedom/ger_e050401.htm

For Immediate Release
April 1, 2005

Germany High Court Upholds Witnesses’ Full Exercise of Faith

On March 24, 2005, the High Administrative Court (OVG) in Berlin granted Jehovah’s Witnesses recognition as a Corporation of Public Right. Jehovah’s Witnesses have been active in Germany for over 100 years and are well-known there as around the world for their signature work of teaching the Bible to any who are interested in its message. What benefits does an already legal and recognized religion gain by being classified as having “Public Corporation Rights”?

Under German law, this corporate status is enjoyed by most major religions. The High Court’s ruling is a further protection to Jehovah’s Witnesses and adds the right to establish charitable organizations, maintain tax-exempt status, and provide buildings and meetings for worship.

Werner Rudtke, speaking for the presiding committee of the Religious Association in Germany, said: “The decision will further simplify the exercise of our religion. Our local congregations (communities), which have often been registered as individual associations, can be better supported in the future by the Religious Association, for example when looking for property for Kingdom Halls. That means more freedom for our main activity—preaching the gospel and providing Bible education.”

While this new status allows the corporation to employ elders as civil servants, Jehovah’s Witnesses will not utilize this provision. Congregation elders among Jehovah’s Witnesses are not salaried, since from earliest times this position is one taken voluntarily, with no monetary compensation. The role of the elders continues to be based on spiritual qualifications outlined in Scripture and is not any elected position.

Rudtke adds that the ruling improves cooperation with the officials. Jehovah’s Witnesses already have an international reputation for being politically neutral, and they already operate around the world as a not-for-profit organization. But this latest ruling in Germany documents that they are not interested in nor would they ever seek financial reimbursement from the government. “We wish to emphasize that we relinquish the right to take church tax [a provision available to recognized religions in Germany] and to appoint our own officials,” says Rudtke. And regarding the internationally recognized work of Jehovah’s Witnesses, “Our main interest remains to impart hope and comfort for the future by means of the Bible.”

Media Contact: Werner Rudtke 011-49-6483 41-0

Jaël
12 augustus 2005, 17:33
Wat ik me afvraag in het hele gedoe wat al jaren speelt omtrent het erkenning krijgen in bepaalde landen is het volgende:

Waarom wil het genootschap zo graag erkenning van MENSEN?

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat Jezus, of de christenen in de eerste eeuw, moeite zouden doen om door mensen officieel erkend te worden. God had hen erkend, en wat wil je dan nog meer??

Als je doet wat God van je vraagt heb je toch geen wettelijke stichting, corporatie of wat dan ook nodig? Bijeenkomen kan in particuliere huizen, zoals vroeger...wie wil dat verbieden?

Ik vind het niet overeenstemmen met de geest van de bijbel.

Lambert
14 augustus 2005, 09:47
Inderdaad Jaël ,zo heb ik het ook altijd bekeken. Indertijd had ik Studie aan huis en zegt de Studieleider : "Wij hebben nu ook een kerkelijke status hier in NL gekregen". Ik antwoorde hem ,dat het toch altijd een vrije,van de wereld een onafhankelijke Broederschap was geweest,maar dus nu ook in het "Clubje" van religies werd opgenomen als Kerk en dat zie je tegenwoordig ook in Oost-Europa veel meer en er wordt nog prat op gegaan ook. Dit benadrukt m.i. "een deel van de wereld zijn", omwille van meer predikingsvrijheid en minder vervolging, dus een soort van Compromis, geheel anders als in de vroege Christelijke eeuwen, waar ieder zich individueel (bij evt. vervolging) zich op zijn of haar nationaliteit kon beroepen.
Lieve (agape) Groet. Lambert

zenobia
14 augustus 2005, 20:05
Hi Hungry 4 Truth,

In een vragen van lezers (WT1/11/1999)vond ik het volgende:

Hoe staat het echter met stemmen in politieke verkiezingen? ....

"Of zij persoonlijk zullen stemmen op iemand die zich verkiesbaar stelt, is iets waarin elke getuige van Jehovah een beslissing neemt op grond van zijn door de bijbel geoefende geweten en een begrip van zijn verantwoordelijkheid tegenover God en de staat (Mattheüs 22:21; 1 Petrus 3:16)"
Naar de buitenwereld toe lijkt het alsof we een keuze hebben, dat we zelf kiezen of we willen stemmen of niet. Misschien dat dit ook zo werd voorgesteld aan de media in Duitsland.
De rest van het antwoord maakt echter duidelijk dat wij,als bijbelstudent, wel moeten weten dat een politieke stem niet kan.

Zenobia

Xan
24 augustus 2005, 12:42
Erkenning door de overheid als officiele religie is vooral een financiele overweging. Dan hoeft er namelijk lang zoveel geld niet worden afgedragen aan de fiscus. In NL is dat allemaal heel prettig geregeld met de belastingdienst, maar in Duitsland (en diverse andere landen) is men een stuk minder tolerant.

Het is dus niet zozeer een kwestie van erkend willen worden om de erkenning, want waarom zouden de JG erkend willen worden door een systeem wat toch binnenkort op de vuilnisbelt terecht komt? Maar vooralsnog hebben we wel met dat systeem te maken, en als die blauwe enveloppen dan in Emmen of in Selters in de bus vallen, weet de afdeling Boekhouding even later heel goed te motiveren dat officiele erkenning toch wel heel prettig zou zijn.

Lambert
24 augustus 2005, 18:39
Hallo Xan
Dus bij evt. voordeel zou je wel met wereldse machten (geleid door Satan de Duivel) in zee mogen gaan , natuurlijk zal dit geen probleem zijn als je naar het NGO schandaal kijkt :-((
Gr. Lambert

Xan
25 augustus 2005, 09:43
Ja, Lambert,

Ik denk dat je het zo moet zien, het WTG maakt gebruik van de wettelijke regelingen, en probeert die natuurlijk zoveel mogelijk in haar voordeel toe te passen.
Ongetwijfeld hebben ze experts in dienst op het gebied van belasting-trucjes en handigheidjes die ervoor zorgen dat het door de br. en zr. geschonken geld niet onnodig afvloeit naar de belastingdienst.

Boanerges
25 augustus 2005, 09:51
Ja, Lambert,

Ik denk dat je het zo moet zien, het WTG maakt gebruik van de wettelijke regelingen, en probeert die natuurlijk zoveel mogelijk in haar voordeel toe te passen.
Ongetwijfeld hebben ze experts in dienst op het gebied van belasting-trucjes en handigheidjes die ervoor zorgen dat het door de br. en zr. geschonken geld niet onnodig afvloeit naar de belastingdienst.

Wat een verschil met Jezus houding op belastinggebied :!: :!:

"Nadat zij in Kapernaüm waren aangekomen, traden de mannen die de twee drachmen [belasting] inden, op Petrus toe en zeiden: „Betaalt UW leraar de twee drachmen [belasting] niet?” Hij zei: „Ja.” Maar toen hij het huis binnenging, was Jezus hem vóór en zei: „Wat dunkt u, Simon? Van wie ontvangen de koningen der aarde rechten of hoofdgeld? Van hun zonen of van de vreemden?” Toen hij zei: „Van de vreemden”, zei Jezus tot hem: „De zonen zijn dus eigenlijk belastingvrij. Maar, om hun geen aanleiding tot struikelen te geven: ga naar de zee, werp een vishaak uit en grijp de eerste vis die bovenkomt, en wanneer gij zijn bek opendoet, zult gij een statergeldstuk vinden. Neem dat en geef het hun voor mij en u.” - Mt. 17:24-27

Xan
25 augustus 2005, 13:56
Nou had Jezus natuurlijk ook niet zoveel gebouwen, landerijen, kringhallen enz. enz. Tegenwoordig gaat het om hele andere bedragen he? De slaaf is over heel veel bezittingen aangesteld!
(Of werd daar iets anders mee bedoeld???)

Leuker kunnen we het niet maken, minder wel!