+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
    Openhart's schermafbeelding
    Leeftijd
    51

Standaard 'Focus op het goede in de org.' ONDER DE LOEP

Hoi allemaal,

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Administrator";p=&quot Bekijk bericht
    Voor degenen die het artikel niet hebben of kennen, volgen hierna de scans.
    Om de hele pagina te zien klik je boven elk plaatje op "Expand"
    Groeten,
    Admin
    Ná het lezen van dit WT artikel wilde ik het eigenlijk niet een tweede keer lezen, omdat ik de schrijvers niet de kans wilde geven mij opnieuw te manipuleren.
    Maar toen besefte ik dat manipulatie alleen kracht heeft als ik dat toesta.
    Het analytisch bekijken hielp mij om het helderder te zien, zónder die angst voor al die etiketten die ze, voor de zoveelste keer, probeerden te plakken op mijn hoofd.

Zonder te vragen naar MIJN persoonlijke redenen voor het niet langer bezoeken van de vergadering, denkt mijn familie te weten wat mijn denkbeelden en motieven zijn.
    Wie heeft ze die dan ingefluisterd?
    Zoals mij dikwijls werd verteld, persoonlijk, via brieven en telefoongesprekken, voldeed ik aan de karakterbeschrijvingen die het Genootschap gaf via de lectuur.
    Het was niet nodig dat ik mijn eigen kant van het verhaal zou vertellen, want ze wisten al hoe ik in elkaar zat en wat mijn motieven waren. Hele paragrafen uit de lectuur werden mij om de oren geslingerd en er werd een poging gedaan op mijn schuldgevoel in te praten. Ze bedoelden het zo goed. Het Genootschap bedoelt het zo goed, werd mij verteld.
    Aha, dus het Genootschap kent mij beter dan mijn eigen familie? De schrijvers van die lectuur heb ik nooit persoonlijk ontmoet, dus waarom mij zo afspiegelen?
    Mijn familieleden laten zich vertellen hoe ik zou denken en in elkaar zou steken.
    Hoe kunnen mensen, die zeggen van je te houden, het rechtvaardigen karaktermoord op je te plegen en je zonder omhaal te beschuldigen van de meest kwetsende dingen?

Ze hebben gelijk als ze zeggen dat ik mij niet langer exclusief wil voeden met het voedsel van de Slaaf.
    Ze hebben gelijk als ze zeggen dat het lijkt alsof er een kloof tussen ons is ontstaan. Die kloof is ontstaan vanaf het moment dat ik de middelaarsrol, die het Besturend Lichaam zich heeft toebedeeld, zag als heiligschennis en de schade, die ze hadden veroorzaakt met hun zelfverheerlijking, onder ogen durfde te zien.
    En het klopt ook dat ik niet langer geloof dat het gehoorzamen van de Slaafklasse gelijk staat aan het gehoorzamen van Jehovah God zelf.
    Als ze mij dáárvoor willen veroordelen, prima.

Maar ze hebben het mis als ze denken dat ik Jehovah God de rug toe heb gekeerd. Het tegendeel is waar.
    Jezus heb ik ook niet verworpen. De rol van Jezus is in mijn leven juist in ere hersteld.
    De bijbel zie ik nog steeds als Jehovah’s Woord.
    Jezus’ leringen heb ik niet afgewezen. Die zijn belangrijker voor me dan ooit en ik heb er veel steun aan.

De gedragingen van ‘onze’ organisatie zien voor wat ze zijn, deed mij vroeger persoonlijk pijn. Achteraf bekeken was dat behoorlijk extreem.
    Nu begrijp ik dat ik mij te lang geïdentificeerd had met deze organisatie en mij véél te afhankelijk opgesteld.
    Schuldgevoel en angst waren de basis voor mijn blindheid . Mijn eigenwaarde was snel aan het verdwijnen.
    Mijn eigen identiteit verdween bijna onder mijn identiteit als lid van de organisatie.
    Dat is mijn eigen fout geweest en de prijs die ik er voor moet betalen is hoog.

Het gaat hier niet om wraak willen nemen.
    En ook niet om de fouten bloot te leggen van individuen. Dat zou veel te gemakkelijk zijn. Iedereen maakt fouten. Ik ook.

De reden dat ik mijn analyse van dit artikel wil delen is om het onderscheidingsvermogen van de lezer te prikkelen. Controleer als lezer zelf of er wél of niet sprake is van manipulatietechnieken.
    Leer wat deze technieken zijn en zo bescherm je jezelf voor het verwoestende effect ervan.

Waakzaam zijn, juist vanwege onze eigen én andermans zwakheden, is een gezonde houding, die geregeld in de bijbel wordt aangemoedigd.
    Dat zijn we aan Jehovah en aan onszelf verplicht. Juist omdat we weten dat Satan niet stilzit en de aloude zwakheden van mensen gebruikt voor zijn eigen doeleinden .

Hoe we ons ook verstoppen voor de harde werkelijkheid en onszelf willen onderdompelen in zalige onwetendheid, vroeg of laat halen de feiten ons in.

Jehovah God doet een beroep op elk individu om zijn of haar eigen verantwoordelijkheid te dragen en eigen onderscheidingsvermogen te ontwikkelen.
    Niet beslissingen te nemen die besmet zijn geraakt met angst of ongecontroleerde schuldgevoelens, maar gebaseerd op pure liefde voor Jehovah God, Jezus en Zijn Woord.

‘FOCUS OP HET GOEDE IN DE ORGANISATIE’-nader bekeken.

Allereerst is het interessant om te weten wat ‘projectie’ betekent en wat een ‘karaktermoordenaar’ nou precies doet (zie quote)

Kijk of je deze methodes herkent in het WT artikel.

Projectie
    is een subtiel psychologisch proces waarin de chanteur zijn eigen gevoelens en gedrag aan de ander toeschrijft en hem juist datgene verwijt waaraan hij zich zelf schuldig maakt.

Bij projectie horen negatieve etiketten:
    JIJ BENT :
    -egoïstisch
    -arrogant
    -liefdeloos
    -ongevoelig, etc.

Een ongecontroleerd schuldbesef (we weten immers dat we onvolmaakt zijn) maakt ons kwetsbaar voor zulke negatieve etiketten.
    Chanteurs beweren dat we niet voldoen aan hun normen van liefde en medegevoel. Maar besef goed dat we in feite nooit genoeg doen, nooit genoeg geven en nooit genoeg zijn om een chanteur te laten stoppen met zijn manipulerende gedrag”.
    ………..
    De karaktermoordenaar maakt gebruik van etiketten: positief voor de chanteur en het meewerkende doelwit, negatief voor iedereen die weerstand biedt. Elk meningsverschil wordt door de chanteur uitgelegd als een teken dat er iets aan de ander mankeert en plakt dan een paar etiketten op de ander om zijn positie te versterken…….

Het kan soms minder pijnlijk voor ons zijn de versie van de werkelijkheid van de chanteur te accepteren dan de onprettige waarheid over de chanteur onder ogen te zien.

Liefde en respect worden dan gelijkgesteld aan absolute gehoorzaamheid en als die uitblijft, wordt dat opgevat als verraad.

De chanteur is natuurlijk een toonbeeld van deugd, de deugd die wij ‘met voeten treden’. "

(Dit was een aanhaling uit het boek van dr. Susan Forward: Emotionele chantage.)

Controle over emoties is één van de tactieken de manipulators feilloos beheersen. Hoe doen ze dat?

Hier volgt een quote van 'the BITE analysis' van Steven Hassan:

1. Het manipuleren en inperken van het bereik van iemand zijn gevoelens.

2. Maak dat de persoon zich voelt alsof het altijd zijn fout is als er problemen rijzen en nooit de fout van de leider of de groep.

3. Buitensporig gebruik van schuldgevoel
    a. Schuldgevoel t.o.v. je identiteit, wie jij bent,
    1. Wie jij bent ( niet leven naar jouw mogelijkheden)
    2. Jouw familie
    3. Je verleden
    4. Je connecties/banden
    5. Je gedachten, gevoelens en daden.
    b. Sociale schuldgevoel
    c. Historische schuldgevoel.

4. Buitensporig gebruik van angst:
    a. angst om onafhankelijk te denken
    b. angst voor de wereld ‘daarbuiten’
    c. angst voor vijanden
    d. angst om je ‘redding’ te verliezen
    e. angst om de groep te verlaten of door de groep gemeden te worden
    f. angst voor afwijzing.

5. Extreme emotionele pieken en dalen.

6. Rituele en vaak openbare schuldbekentenissen.

7. Indoctrinatie door ziekelijke vrees (fobie): programmering van irrationele angsten voor het ooit verlaten van de groep of zelfs voor het in twijfel trekken van de autoriteit van de leider. De persoon die zich onder ‘mindcontrol’ bevindt, kan zich niet een positieve, bevredigende toekomst voorstellen zonder dat hij zich in de groep bevindt:
    a. Geen geluk of voldoening ‘buiten’ de groep.
    b. Verschrikkelijke consequenties die zullen gebeuren als je weggaat: ‘hel’; ‘bezeten raken van demonen’; ‘ongeneeslijke ziekten’; ‘ongelukken’; ‘zelfmoord’; ‘waanzin’; ’10.000 reïncarnaties’; etc.
    c. Het mijden van degenen die weggaan. Angst om afgewezen te worden door vrienden, leeftijdgenoten en familie.
    d. Nooit een geldige reden om weg te gaan. Vanuit het gezichtspunt van de groep zijn de mensen die weggaan: ‘zwak’; ‘ongedisciplineerd’; ‘niet
    geestelijk gezind’; ‘werelds’; ‘gehersenspoeld door familie of raadgevers’;
    verleid door geld, seks of rock en roll.
    Probeer dit in gedachten te houden wanneer je de inhoud van dit WT artikel onder de loep neemt.

Spr. 27:2 zegt over zelfverheerlijking:

2 Moge een vreemde, en niet uw eigen mond, u roemen; moge een vreemdeling, en niet uw eigen lippen, dat doen.

Lukas 18:10-14 „Twee mensen gingen op naar de tempel om te bidden; de een was een Farizeeër en de ander een belastinginner. 11 De Farizeeër stond en ging bij zichzelf als volgt bidden: ’O God, ik dank u dat ik niet zo ben als de rest van de mensen: afpersers, onrechtvaardigen, overspelers, of zelfs zoals deze belastinginner. 12 Ik vast tweemaal per week, ik geef tienden van alles wat ik verwerf.’ 13 Maar de belastinginner, die op een afstand stond, wilde zelfs zijn ogen niet naar de hemel opheffen, doch sloeg zich voortdurend op de borst en zei: ’O God, wees mij zondaar genadig.’ 14 Ik zeg U: Toen deze naar zijn huis afdaalde, had hij zich rechtvaardiger betoond dan die andere; want een ieder die zich verhoogt, zal vernederd worden, maar wie zich vernedert, zal verhoogd worden.”

De bijbel spreekt heel openlijk over mensen die zichzelf verheerlijken of eren.
    De schrijvers van de artikelen prijzen niet alleen zichzelf, maar zetten ook anderen er toe aan dat te doen. Weet je niet meer waar je ze voor moet danken? Geen zorgen, ze geven jou wel een lijst met hun goede daden.

Het opblazen van eigen belangrijkheid verraadt een onverzadigbare behoefte aan bevestiging.
    Zulke personen vinden vaak dat zij het verdienen geëerd te worden. Die machtspositie hebben ze zichzelf al toebedeeld en doordat personen zich aan hen onderwerpen lijkt hun positie legitiem. Met hen eens zijn wordt dan ook verkocht als de enige juiste weg.
    Degenen die erin meegaan worden ‘goed’ en ‘wijs’ en liefhebbers van ‘echte waarheid’ genoemd..
    Dit is de bevestiging die de volgeling nodig heeft.
    Het werkt namelijk aan twee kanten.
    If you’ll scratch my back, I’ll scratch yours .

Deze zichtbare bevestiging is gemakkelijker te verkrijgen dan de onzichtbare erkenning die Jehovah God geeft en die je door geloof kunt onderscheiden. Geloof is nagenoeg overbodig geworden in zo'n menselijk systeem.

Matth.6:1-4
    "Ziet er goed op toe dat GIJ UW rechtvaardigheid niet voor het oog van de mensen beoefent om door hen opgemerkt te worden; anders zult GIJ geen beloning hebben bij UW Vader, die in de hemelen is. 2 Wanneer gij dus gaven van barmhartigheid gaat schenken, trompet het dan niet voor u uit, zoals de huichelaars doen in de synagogen en op de straten, opdat zij door de mensen verheerlijkt mogen worden. Voorwaar, ik zeg U: Zij hebben hun beloning reeds ten volle. 3 Maar gij, wanneer gij gaven van barmhartigheid schenkt, laat dan uw linkerhand niet weten wat uw rechter doet, 4 opdat uw gaven van barmhartigheid in het verborgene mogen zijn; dan zal uw Vader, die in het verborgene toeziet, het u vergelden."

'Maar wat is er nu zo verkeerd aan het eren van iemand?', kun je je afvragen, 'Staat er niet in Romeinen 13:7

7 Geeft aan allen wat hun toekomt: aan hem die [vraagt om] de belasting, de belasting; aan hem die [vraagt om] de schatting, de schatting; aan hem die [vraagt om] vrees, die vrees; aan hem die [vraagt om] eer, die eer.??
    '

Er is een grens. Een mens eren mag nooit ten koste gaan van de heerlijkheid of eer die wij aan Jehovah God zélf verschuldigd zijn of ten koste van de belangrijkheid van Christus’ positie als Middelaar.

Het is van de gekke dat we zulke bijbelse beginselen nog moeten verdedigen.

Toch blijkt dat nodig, gezien de aanhoudende druk die wordt uitgeoefend op het geweten en de gevoelens van vele miljoenen, met alle gevolgen van dien.
    Het blijkt nodig te zijn tegenwicht te geven.

Het is opvallend dat velen in de organisatie zich nog steeds niet bewust zijn van alleen al de mogelijkheid dat ze in hun 'veilige haven' gemanipuleerd of geestelijk misbruikt kunnen worden.
    Hoe kan je je beschermen tegen iets waar je geen weet van hebt?

Het zich afvragen óf er manipulatietechnieken worden gebruikt, ziet men al als een zonde. Wat ze niet beseffen is dat dit schuldgevoel op zích al een aanwijzing is er wordt gemanipuleerd.

Dan wordt je gezegd: ‘Wees toch niet zo kritisch.’
    ‘Je zoekt gewoon naar fouten. Waarom wil jij dat? Waarom kun jij je niet richten op de goede dingen?’
    Zo spelen ze de bal terug naar jou en leiden de aandacht af van de vraag om verheldering.

Maar…..als er geen manipulatie in zit, waarom maken ze zich dan zo druk over het checken?
    Waarom zo bang voor onderzoek, als er niets te verbergen is?

Wekelijks worden Wachttorenstudies en lezingen doorspekt met openlijke en/of subtiele vragen om heerlijkheid en eer.
    Ze prijzen niet alleen zichzelf, maar zetten ook anderen er toe aan dat te doen.
    Hoe dat wordt gedaan? Ga naar de vergaderingen en hoor daar de lofprijzingen.
    O.a. door te luisteren naar het opsommen van de ‘goede daden’ van de Slaaf en door de behoeften aan bevestiging te herkennen. Dit verzoek om erkenning gaat vaak ten koste van onze exclusieve aanbidding t.o.v. Jehovah God en onze enigste Middelaar Jezus.

De eis om uitingen van dankbaarheid en zélfs het in gebed eren van de Slaaf voor zijn zorg en geestelijk voedsel en bescherming klinkt steeds luider.
    Nee, natuurlijk is het in hun ogen geen zelfverheerlijking , want dat klinkt niet zo aanmoedigend.
    Het worden overtuigende bewijzen van goed gedrag genoemd.

Hele Wachttorenartikelen en congreslezingen worden gewijd aan het prijzen van de ‘Slaaf-klasse’. Gehoorzaamheid aan hen staat gelijk aan het gehoorzamen aan Jehovah God zelf. Zelfs de ouderlingen mogen een graantje meepikken van de eer, omdat zij gezien worden als het verlengstuk van het theocratische beleid. Hén gehoorzamen wordt even belangrijk als het gehoorzamen van de 'Slaaf-klasse', zolang zij een levend voorbeeld zijn in onderwerping aan die 'Slaaf-klasse'.

In dat soort artikelen/lezingen ligt de boodschap:

WIJ zijn de ‘Getrouwe en beleidvolle Slaaf’, waar Jezus het over had in Matt. 24:45.
    WIJ zijn al goedgekeurd en krijgen de beloning.
    WIJ zullen voor jullie opsommen welke goede daden rechtvaardigen dat we deze beloning verdienen, maar okee, het is niet zo bescheiden om onszelf te prijzen, dus we zijn zo nederig om het aan jullie over te laten de lijst met onze goede daden aan te vullen.
    JULLIE zijn ons dankbaarheid verschuldigd en horen in gebed Jehovah te danken voor ons.
    JULLIE moeten ons ondersteunen, anders zijn jullie deloyaal aan Jehovah God zélf.
    JULLIE zijn alléén veilig als jullie onze positie, door Jezus gegeven, erkennen.
    Wat jullie nu geleerd hebben, hebben jullie allemaal te danken aan ons.'

Dit doet me denken aan een anekdote over zelfverheerlijking:

Een acteur was met iemand in gesprek. Hij sprak oeverloos over zijn geweldige acteerprestaties. Hij was de beste acteur op de planeet. Niemand kon aan hem tippen.
    Uiteindelijk werd zijn gesprekspartner het zat en zei: “Zullen we het ’s over wat anders hebben? Je hebt het alleen maar over jezelf en wat jij allemaal doet.”
    “Natuurlijk’, zei de acteur grootmoedig, “Vertel jij ook eens wat. Hoe vond je mijn laatste film?”

Als puntje bij paaltje komt worden zelfstandige beslissingen sterk afgeraden.
    Geestelijke rijpheid is een bedreiging voor het afhankelijk zijn van de ‘Slaaf-klasse’.
    Hun onderliggende boodschap komt luid en duidelijk over:

´‘Het hart is verraderlijk en niets ontziend’, dus laat het aan ons over jou te leiden.
    Jezus Christus heeft ons immers aangesteld en meer inzicht gegeven dan aan jou.
    Jij bent pas geestelijk rijp als je tot dezelfde conclusies komt als wij

De titel alleen al: ‘Focus op het goede in de organisatie’ zegt veel.
    Dus: 'Focus op het goede in ons als mens, in ons onderwijs en in onze daden.'

Het opblazen van de eigen belangrijkheid en grootsheid staat in schril contrast met het neerhalen van mensen die kritiek op ze durven te hebben.
    Een staaltje van intimiderende eigenroem tegenover het demoniseren van klokkenluiders en critici.
    Iemand die zich niet langer laat manipuleren is een bedreiging voor ze geworden.
    Zo iemand meent men met harde woorden en daden te moeten neersabelen, als waarschuwend voorbeeld, vóórdat iemand anders in de organisatie het in zijn hoofd haalt hetzelfde te doen.

Men wordt om de oren geslagen met claims en aannames.
    Om er een paar te noemen, die in dit artikel verscholen liggen:

Aanname 1.Wij zijn de enige organisatie die Jehovah God goedkeurt.

Negentien keer gebruikt men uitdrukkingen als ‘Jehovah’s organisatie’, ‘Gods volk’, ‘kudde Gods’ en ‘Jehovah’s communicatiekanaal’. Het kan zijn dat ik er eentje over het hoofd heb gezien.(1 x de koptekst, 2x in p.3, 2x in p. 5, 1x in p.6, 3x in p.7, 1x in p. 10, 1x in p.12, 2x in p.14, 1x in p.15, 2x in p.16, 1x in 18 en 2x in 20).

Wat voor effect heeft zo’n aanname op je, als je die aanvaardt als waar?
    Is het niet zo dat je het dan niet in je hoofd haalt om een organisatie te bekritiseren die Jehovah als baas heeft. Want ruzie zoeken met Jehovah God wil je niet, toch?

Als die aanname deel van iemand is geworden. heeft dat veel invloed op zijn beslissingen.

Aanname 2. Dat Jezus ze al aangesteld heeft vanwege hun getrouwe en beleidvolle gedrag.

(zie p. 4: getrouwe en beleidvolle slaaf; slaafklasse van gezalfde christenen; p. 6: getrouwe slaaf ; door de geest gezalfde mannen; p.12: de getrouwe slaaf; p. 15: de getrouwe en beleidvolle slaaf; p 16: de getrouwe slaaf)

Wie past die tekst uit Matth. 24: 45 toe op hen?
    Wie zei als eerste dat zij al zijn goedgekeurd? Zijzelf.
    Waar blijkt uit die tekst dat Jezus specifiek HEN boven alle anderen goedkeurde?
    Voor Jezus was het nog een vraag, maar voor hen blijkbaar een weet.

Zij herhalen deze claim zo vaak als ze daar de kans voor krijgen. En die kans nemen ze want ze schrijven over zichzelf voor miljoenen lezers.
    De cirkelredenering:
    Hoe weet jij of ze gelijk hebben? Nou, dat zeggen ze toch en zij zijn door God en Jezus aangesteld, dus ze moeten wel gelijk hebben…..

Twijfel je? Geen probleem, dan schrijf je toch een brief naar het Besturend Lichaam om te vragen hoe ’t zit en dan leggen zij dat uit aan de hand van de lijst van hun goede daden.
    .
    Zo is de cirkel van aannames, zelfverheerlijking en onderwerping weer rond.

Aanname 3. Dat wij ze dankbaarheid en waardering verschuldigd zijn

p. 3: ‘Hoeveel goede dingen hebben we eigenlijk om dankbaar voor te zijn? Laten we er eens enkele bespreken.’
    p 4: ‘We hebben alle reden om dankbaar te zijn voor de ‘getrouwe en beleidvolle slaaf’, die Jezus over zijn bezittingen op aarde heeft aangesteld.’ (opsomming van goede daden volgt)

Hele paragrafen worden besteed aan het prijzen van hun eigen goede daden en herhalen van de lijst van diensten die ze verlenen aan de br. en zr.
    Paragrafen vol met ervaringen van personen die hen de hemel in prijzen. Zie p.5: ‘… Uit diepe waardering schreef ze: ‘Wat zou ik toch zonder Jehovah’s organisatie moeten?’…..
    En ene Irmgard vertelde hoe dankbaar ze is voor alle voorzieningen van “Jehovah’s liefdevolle, zorgzame organisatie”. ….
    p. 7: Birgit: “Ik ben zo dankbaar dat ik nog steeds bij Jehovah’s prachtige organisatie hoor.:
    Andreas, een jongen van zeventien, zegt:”Dit is echt Jehovah’s organisatie, de beste organisatie ter wereld.:
    Horen wij niet dankbaar te zijn voor het goede van het aardse deel van Jehovah’s organisatie?”

p. 15 beschrijft een ervaring van Emanuel die, na een tijdje uit de organisatie te zijn geweest, er al gauw achter kwam dat de leringen van Jehovah’s organisatie toch correct waren. En zo werd hij tóch nog gelukkig.

p. 20: ‘Een positieve instelling helpt ons ook om niet uit het oog te verliezen hoeveel zegeningen we genieten doordat we met het aardse deel van Jehovah’s organisatie verbonden zijn. Dit is de enige organisatie ter wereld die loyaal is aan de Soeverein van het universum.”

Dit lijkt oppervlakkig gezien geen eigen roem, maar vergeet niet dat zij zélf het initiatief nemen om dit soort lofprijzingen te publiceren en laten herhalen tijdens WT studies en op congressen over heel de wereld.
    In mijn wereld heet dat op de borst klopperij.

Iemand heeft altijd gelijk als hij zich omringt met ja-knikkers en de critici eruit zet of zwartmaakt en de mond snoert.

Aanname 4: Dat er geen reden is om te klagen over hun gedrag of het geestelijke voedsel.

Kijk naar p. 4: Ná een lijst van hun eigen goede daden, zeggen ze: ‘Wij hebben beslist geen reden om erover te klagen’,
    p.10: “In deze tijd hebben we geen reden om te klagen over verraad binnen Gods organisatie.”
    p.17: “sommigen hebben een sterke neiging om te klagen zonder goede reden.”

Dit houdt in de praktijk in dat, als je ergens een vraagteken achter plaatst, je meteen het weerwoord krijgt: ER IS GEEN GOEDE REDEN VOOR KRITISCHE VRAGEN, dus ik hoef niet naar je vraag te luisteren.

Je moet toegeven dat het bijna feilloos in elkaar zit.

Aanname 5: Zonder de organisatie kan je niets beginnen.

Een paar voorbeelden daarvan in het artikel:

p. 5 “Wat zou ik toch zonder Jehovah’s organisatie moeten?”
    p.14: “… Maar wat de oorzaak ook is, zulk gemurmureer is gevaarlijk, omdat het ons weer naar de wereld en haar wegen kan sleuren.”
    p. 15”[Emanuel] nam contact op met de Getuigen, gaf toe dat hij fout was geweest en werd hersteld als een Getuige van Jehovah. Zo werd hij weer een gelukkig mens.”

Dit impliceert dat je buiten de organisatie ongelukkig zou zijn, zonder uitzondering.
    Dit is een fraai staaltje van zelfoverschatting en opblazen van eigen belangrijkheid.

Jehovah God is heel goed zelf in staat zijn schapen te beschermen (Ezechiël 34) tegen Satan en tegen manipulatie van mensen, maar wij hebben onze eigen verantwoordelijkheid te dragen en onze eigen keuzes te maken voor het oog van Jehovah.

Vergelijk hun vraag om erkenning en eer eens met de volgende teksten:

Lukas 17: 10
    10 Zo moet ook GIJ, wanneer GIJ alles hebt gedaan wat U is opgedragen, zeggen: ’Wij zijn onnutte slaven. Wij hebben gedaan wat wij moesten doen.’”

Rom. 1:22,23
    22 Hoewel zij beweerden wijs te zijn, zijn zij dwaas geworden, 23 en zij hebben de heerlijkheid van de onvergankelijke God veranderd in iets wat gelijkt op het beeld van een vergankelijk mens en van vogels en van viervoetige en kruipende dieren

1 Kor. 1:28-31
    28 en God heeft het onedele der wereld uitgekozen en dat waarop wordt neergezien, de dingen die niet zijn, om de dingen die zijn, teniet te doen, 29 opdat geen vlees zou roemen voor het aangezicht van God. 30 GIJ hebt het echter aan hem te danken dat GIJ in eendracht met Christus Jezus zijt, die van Godswege wijsheid is geworden voor ons, ook rechtvaardigheid en heiliging en verlossing door losprijs; 31 opdat het moge zijn zoals er staat geschreven: „Wie roemt, roeme in Jehovah.”

Rom. 12: 3, 16
    3 Want krachtens de onverdiende goedheid die mij is gegeven, zeg ik tot een ieder onder U, niet meer van zichzelf te denken dan nodig is, maar met een gezond verstand te denken, een ieder naar de mate van geloof die God hem heeft toebedeeld
    16 Weest jegens anderen net zo gezind als jegens UZELF; zint niet op hoge dingen, maar laat U door de nederige dingen meevoeren. Wordt niet beleidvol in UW eigen ogen..

1 Thess. 2:6, 12
    6 Ook hebben wij geen heerlijkheid van mensen gezocht, noch van U noch van anderen, ofschoon wij als apostelen van Christus een dure last konden zijn
    12 opdat GIJ zoudt voortgaan te wandelen op een wijze welke God, die U roept tot zijn koninkrijk en heerlijkheid, waardig is.

Het artikel gaat m.i. om het beschermen van hun eigen reputatie en machtspositie. Ze verlangen van hun leden lofuitingen, en een aai over hun bol. Een wanhopig aandoende kreet om erkenning van hun status. Geef je die niet, dan krijg je zonder omhaal een etiket opgeplakt. Karaktermoord wordt toegepast. Een heel effectief wapen in de handen van manipulators.

Wil je concrete voorbeelden, allemaal te vinden in dit ene WT artikel?

De vermeende karaktertrekken van een ‘klokkenluider’ of zogenaamde ‘afvallige’:

…heeft een sterke neiging tot klagen zonder reden
    …is een gewoonteklager
    …is een ongeduldig mens, die niet wacht op Jehovah
    …wil fouten zien
    ...is negatief
    …is emotioneel uitgeput door al dat murmureren
    …heeft zwak gebedsleven
    …wil geen hulp aanvaarden
    …wordt gelijkgesteld met valse leraren
    …kwaaddoener
    …is trots
    …is uit op wraak
    …is al te rechtvaardig
    …onafhankelijk denker, in de zin dat hij zich tegen Jehovah’s raad verzet
    …staat niet open voor verbeteringen
    …is een persoon die gebrekkig begrip heeft over de manier waarop God dingen doet.
    …is ongelukkig
    …is zwak in persoonlijke studie
    …is zwak in het zoeken naar goede omgang
    …heeft gebrek aan waardering voor bijbelse waarheden
    …moppert over de dingen in de gemeente

En dan heb ik het niet eens over de subtiele negatieve zinspelingen die worden gemaakt.

En dan de vraag: Waar is Jezus te vinden in dit artikel ?

Zes keer wordt hij genoemd. Om hém te eren?
    Was het maar waar. Hij mag fungeren als aangever. Hij wordt genoemd als degene die hen heeft aangesteld, zie p. 4.
    In p. 13 wordt hij 3 keer genoemd. Het gaat over het murmureren tegen Jezus’ leringen. Joh. 6: 48-69 wordt aangehaald en het verzet tegen Jezus’ rede wordt benadrukt. Die murmureerders wilden niet langer naar Jezus luisteren. Aan Jezus’ discipelen werd gevraagd of ook zij niet wilden heengaan.
    Petrus antwoordde: “Heer, tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt woorden van eeuwig leven; en wij hebben geloofd en zijn te weten gekomen dat gij de Heilige Gods zijt.”

So far, so good…. Maar dan… wordt er in de volgende paragrafen zonder pardon de link gelegd met HUN eigen interpretaties en onderwijzingen, alsof die hetzelfde gewicht dragen als de leringen van Jezus ZELF.

Het verlaten van de organisatie wordt gelijkgesteld aan het verlaten van Jezus.

Murmureerders die Jezus’uitspraken aanstootgevend vonden, worden gelijkgesteld aan mensen die bepaalde interpretaties van de 'Slaaf-klasse' aanstootgevend vinden.
    Wie eren ze met het leggen van die link? Jezus Christus of henzelf? De kracht van het onderwijs in paragraaf 13 wordt in de paragrafen daarna vakkundig ontkracht ten behoeve van hun eigen doeleinden, n.l. het versterken van hun eigen positie.

En dan in p. 18 zien we Jezus nog twee keer voorbijkomen.
    Hij wordt hier beschreven als degene die, net als in de eerste eeuw, weet wat er in elke gemeente afspeelt (een waarheid als een koe) en dan als het Hoofd van de gemeente.

Elke Jehovah’s getuige weet dat met het woord ‘gemeente’ alleen de gemeenten in de organisatie worden gedoeld.

p.8 Het kopje:De broeders die de leiding hebben zijn onvolmaakt, geeft de indruk dat ze zo nederig zijn toe te geven dat zij fouten maken.

Dat zij fouten maken, net als ieder ander, is toch een open deur intrappen?
    Maar is die onvolmaaktheid een excuus voor alle fouten, inclusief de fouten waar ze anderen in meeslepen?
    Zo spiegelen ze de personen, die ze weerstaan, af als geestelijk onvolwassen personen die niet willen vergeven.
    Alsof ze alleen maar gekwetst zijn door kleine, menselijke foutjes van individuele broeders.

Hier werpen ze zelf een fictief probleem of beschuldiging op, die ze gemakkelijk kunnen weerleggen.
    Dat ze fouten hebben is een gegeven, maar hun eigen zwakheden zijn in principe hun eigen 'pakkie an'.
    Het wordt pas mijn 'pakkie an' als ze mij medeplichtig willen maken aan die fouten en van mij onvoorwaardelijke gehoorzaamheid proberen te eisen. Dáár ligt de grens.

Ze eisen dat we het eens zijn met hún interpretaties, met als alternatief: verwerping of uitsluiting. De druk om te zwichten wordt nog groter als onze familieleden hun mening delen.
    Ze gaan de grens van privacy ruim voorbij.
    Ze willen zich tussen de mens en Jehovah in wriemelen. Is dat slechts een vergissinkje? Een onvolmaaktheidje, die we moeten voorbijzien?

Het is opvallend dat in paragraaf 19 het thema van het artikel handig wordt omzeild.
    Er wordt daar benadrukt ons te focussen op het goede IN DE MENS.
    Het voelt als een soort troost, want iedereen weet hoe goed dat is.

Door dit zo te benadrukken, wordt dat onprettige onderbuik gevoel (je weet wel… dat gevoel die je krijgt van mensen die zichzelf verheerlijken) keurig weggewerkt.
    Het beschrijven van echte, niet veroordelende, naastenliefde is een handige manier om de aandacht af te leiden van het echte thema: FOCUS OP HET GOEDE IN DE ORGANISATIE= op henzelf.
    Het lijkt nu weer op een neutraal artikel die zich wil focussen op het niet slecht willen denken over de mens in het algemeen.

Als het doel van dit artikel echt ging om broeders en zusters te helpen zich op het goede in de mens te focussen, dan zouden ze zich niet schuldig maken aan karaktermoord.
    Dan zouden ze op de bal spelen en niet op de man.

Stel nou dat je al die zelfverheerlijking en eigenroem, samen met de negatieve beschuldigingen aan het adres van degenen die weerstand bieden nu verwijdert uit het artikel, wat blijft er dan over??????

...............
    ...........
    .......
    ....
    ..
    .

Ontluisterend? Dat vond ik wel.

Gal 5:1 Laten we onszelf, na bevrijd te zijn in Christus, niet opnieuw een slavenjuk opleggen.
    Jezus navolgen en Jehovah exclusief dienen, werkend aan een sterk geloof, op basis van de Heilige Geest die Jehovah schenkt aan een ieder die in geloof daarom vraagt.
    Laten we ons op het goede van Jehovah God en Jezus Christus focussen en proberen zelf een levend voorbeeld te zijn van echte naastenliefde.

Groetjes van Openhart

'We hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad.'
    1 Joh. 4:19

Jaël's schermafbeelding

Standaard

Hallo Openhart...

Een hele goeie beschouwing...al is enige manipulatie zelfs jou niet vreemd: (grapje!)

Je moet toegeven dat het bijna feilloos in elkaar zit.

Ik vond het artikel al drie keer niks, maar dat het zo erg was zie ik nu pas.

Bedankt voor al je harde werk, inderdaad ontluisterend.
    Als wat dan ook wat het Wachttorengenootschap zegt dat de bijbel zegt dat zal gebeuren niet gebeurt, dan bedoelde de bijbel klaarblijkelijk precies het tegenovergestelde.

(Gejat van Jehovahs Witness.net)

Richard's schermafbeelding

Standaard

klasse gedaan
    Nothing personal, just religion.

Standaard

Ik heb dit punt subtiel voorgelegd aan degene waarvan ik studie heb.

Volgens hem wordt bij de aanstelling van ouderlingen en dienaren alleen gekeken of ze aan de vereisten uit het Lucas-evangelie voldoen (man van 1 vrouw, controle over hun huisgezin etc). en niet naar of het goede sprekers zijn e.d.

En lid van de slaafklasse maak je jezelf, door van de symbolen gebruik te maken. De ouderlingen vatten dit op als dat je een gezalfde bent. Ik weet niet of hier nog een verdere selectie op volgt, wanneer je als gezalfde echt een actieve rol wilt spelen.

Egbert
    Guest

Standaard

Ik heb sinds kort een open hartje aan mijn muur hangen, ingelijst en al.

Ik vind dat open hart tot nu toe altijd gelijk heeft.

Standaard Re: 'Focus op het goede in de org.' ONDER DE LOEP

nou, jou lullen ze ook niet meer omver !
    goed gezien openhart.
    en je ziet wel dat het geen kwaad kan om hun lektuur te lezen, omdat je jouw eigen manier van tegen deze teksten aankijken hebt veranderd.

je schreef;
    dat opstand tegen jezus gelijk staat met opstand tegen de organisatie
    ik neem aan dat je dat omgekeerd bedoelde;
    dat opstand tegen de organisatie is gelijk aan opstand tegen jezus ??

het artikel is inderdaad een schoolvoorbeeld van indoctrinatietechnieken.
    en als je ook maar iets tegen hen inbrengt ben je trots, zelfs al heb je volledig gelijk !
    en maar herhalen dat ze in "DE WAARHEID "zijn.
    ze hebben het voor elkaar dat ze alles kunnen veranderen, maar dat het toch "waarheid "blijft.
    op zich een hele prestatie ...
    maar m.i. niet uit god, maar uit satan !
    zo, heb ik dat toch gezegd.

ga zo door, en groetjes van eric .

Leeftijd
    51

Hoi Eric,

Nou, jou lullen ze ook niet meer omver....
    Om die uitspraak hebben we hier krom gelegen van het lachen

je schreef;
    dat opstand tegen jezus gelijk staat met opstand tegen de organisatie
    ik neem aan dat je dat omgekeerd bedoelde;
    dat opstand tegen de organisatie is gelijk aan opstand tegen jezus ??
    Bedankt Eric, voor je oplettendheid Je had helemaal gelijk.
    Het is inmiddels verandert.

Groetjes van Openhart

Leeftijd
    51

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door distazo";p=&quot Bekijk bericht
    Ik heb sinds kort een open hartje aan mijn muur hangen, ingelijst en al.

Af en toe ben je wel een schatje hè Dis?

Als avatar had ik eerst een pulserend hartBest mooi.
    Sinds een update van paradise café krijg ik 'm niet meer geplaatst .
    Tsssssssssssss, hoestmogelijk...
    Nou maar hopen dat mijn hartje blijft kloppen.

Groetjes van Openhart

Ezra Swolfs Administrator's schermafbeelding
    Leeftijd
    32

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Openhart";p=&quot Bekijk bericht
    Als avatar had ik eerst een pulserend hartBest mooi. Sinds een update van paradise café krijg ik 'm niet meer geplaatst .
    Hoezo, hij staat er toch gewoon??
    Note to self: Regelmatig een backup maken!

Asmara's schermafbeelding
    Leeftijd
    35

Bedankt Openhart voor je analyse.

Ze zijn zó gemeen, dat is wel duidelijk

Regels voor berichten